förflytta till huvudinnehållet
fontstorlek:
Suomeksi EN
  • Trafikskador

    Trafikskador

    • Användningshjälparen
    • Vad är en trafikskada?
    • Huvudprinciper för ersättningar
    • Framläggande av ersättningsanspråk
    • Ersättningsinstruktioner

      Ersättningsinstruktioner

      • Tillfälligt men (sveda och värk)
      • Trafikförsäkringens ersättningsinstruktioner PDF
      • Bestående men
      • Bestående kosmetiskt men
      • Inkomstbortfall
      • Förlust av underhåll
      • Sjukvårdskostnader och andra utgifter
      • Ersättningar till närstående
      • Rehabilitering som ersätts från trafikförsäkringen
      • Egen medverkan
      • Metod för betalning av ersättningar
      • Indexjustering och fortlöpande ersättningar
      • Sammanjämkning av ersättningar
      • Sakskador
      • Ersättningsbelopp sedan 1960
    • Tillämpningsanvisningar

      Tillämpningsanvisningar

      • Tillämpningsanvisningar 2024
      • Tillämpningsanvisningar 2023
      • Tillämpningsanvisningar 2022
      • Tillämpningsanvisningar 2021
      • Tillämpningsanvisningar 2020
      • Tillämpningsanvisningar 2019
      • Tillämpningsanvisningar 2018
      • Tillämpningsanvisningar 2017
      • Tillämpningsanvisningar 2016
      • Tillämpningsanvisningar 2015
      • Äldre ersättningsinstruktioner
    • Elektronisk begäran om rekommendation till avgörande
  • Patientskador

    Patientskador

    • Patientförsäkring
    • Vad är en patientskada?

      Vad är en patientskada?

      • Situationer där lagen tillämpas
      • Förutsättningar för ersättning
      • Ersättningsgrunder
    • Huvudprinciper för ersättningar

      Huvudprinciper för ersättningar

      • Skadeståndsrättsliga principer
      • Fastställande av ersättning
    • Elektronisk begäran om rekommendation vid patientskadeavdelningen
    • Publicerade rekommendationer

      Publicerade rekommendationer

      • Gastrokirurgi, gastroenterologi
      • Kardiologi
      • Neurokirurgi
      • Neurologi
      • Ortopedi och traumatologi
      • Ögonsjukdomar
      • Hjärt- och lungkirurgi
      • Urologi, kvinnosjukdomar
      • Blodkärlskirurgi
  • Uträtta ärenden

    Uträtta ärenden

    • Handläggning i nämnden
    • Trafikskador

      Trafikskador

      • Förfarande i trafikskadeärenden
      • anvisningar till ändringssökande
    • Patientskador

      Patientskador

      • Handläggning vid avdelningen för patientskadeärenden
      • Vanliga frågor och svar
  • Aktuellt
  • Nämnden

    Nämnden

    • Kontaktuppgifter
    • Medlemmar och ersättare

      Medlemmar och ersättare

      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för trafikskadeärenden
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för patientskadeärenden
    • Verksamhetsberättelser
  • Sök
  • Trafikskador
    • Användningshjälparen
    • Vad är en trafikskada?
    • Huvudprinciper för ersättningar
    • Framläggande av ersättningsanspråk
    • Ersättningsinstruktioner
      • Tillfälligt men (sveda och värk)
      • Trafikförsäkringens ersättningsinstruktioner PDF
      • Bestående men
        • Skador som har inträffat 1.1.2006 eller senare
        • Skador som inträffat före 1.1.2006
        • Ersättning för förvärrat bestående men
      • Bestående kosmetiskt men
      • Inkomstbortfall
        • Inkomstbortfall för löntagare
        • Inkomstbortfall för företagare
          • Lantbruksföretagare
        • Varaktig förlust av arbetsförmågan hos personer under 18 år
        • Försenade förvärvs- eller näringsinkomster
        • Ålder för ålderspension
        • Delfaktorer i beräkningen av årsinkomsten
      • Förlust av underhåll
        • Ersättningsberättigade
        • Fastställande av ersättning
        • Hushållsarbete
        • Beräkning av ersättningsbeloppet
        • Skilsmässa
        • Ålder för ålderspension
      • Sjukvårdskostnader och andra utgifter
        • Vårdbidrag
        • Klädbidrag
      • Ersättningar till närstående
        • Deltagande i vården
        • Personskada som tillfogats närstående till följd av dödsfall
        • Psykiskt lidande som tillfogats närstående till följd av dödsfall
        • Begravningskostnader
      • Rehabilitering som ersätts från trafikförsäkringen
      • Egen medverkan
      • Metod för betalning av ersättningar
      • Indexjustering och fortlöpande ersättningar
      • Sammanjämkning av ersättningar
      • Sakskador
        • Förlorad nytta av användning
        • Tabell över normersättningar för stilleståndstid
        • Ersättande av kostnader för tillfällig bil
        • Ersättande av kostnader för flyttning av bussar
        • Ersättande av förarlön
        • Tåg- och spårvagnsmateriel
      • Ersättningsbelopp sedan 1960
    • Tillämpningsanvisningar
      • Tillämpningsanvisningar 2024
      • Tillämpningsanvisningar 2023
      • Tillämpningsanvisningar 2022
      • Tillämpningsanvisningar 2021
      • Tillämpningsanvisningar 2020
      • Tillämpningsanvisningar 2019
      • Tillämpningsanvisningar 2018
      • Tillämpningsanvisningar 2017
      • Tillämpningsanvisningar 2016
      • Tillämpningsanvisningar 2015
      • Äldre ersättningsinstruktioner
    • Elektronisk begäran om rekommendation till avgörande
  • Patientskador
    • Patientförsäkring
    • Vad är en patientskada?
      • Situationer där lagen tillämpas
      • Förutsättningar för ersättning
      • Ersättningsgrunder
        • Vårdskador
        • Utrustningsfel
        • Skador på implanterade sjukvårdsprodukter
        • Infektionsskador
        • Oavsiktliga skador
        • Skador på behandlingslokal eller -utrustning
        • Skador till följd av felexpediering av läkemedel
        • Oskäliga skador
    • Huvudprinciper för ersättningar
      • Skadeståndsrättsliga principer
      • Fastställande av ersättning
    • Elektronisk begäran om rekommendation vid patientskadeavdelningen
    • Publicerade rekommendationer
      • Gastrokirurgi, gastroenterologi
      • Kardiologi
      • Neurokirurgi
      • Neurologi
      • Ortopedi och traumatologi
        • Akillessena
        • Fotblad
        • Höft
        • Vrist
        • Knä
        • Rygg
        • De övre extremiteterna
      • Ögonsjukdomar
      • Hjärt- och lungkirurgi
      • Urologi, kvinnosjukdomar
      • Blodkärlskirurgi
  • Uträtta ärenden
    • Handläggning i nämnden
    • Trafikskador
      • Förfarande i trafikskadeärenden
      • anvisningar till ändringssökande
    • Patientskador
      • Handläggning vid avdelningen för patientskadeärenden
      • Vanliga frågor och svar
  • Aktuellt
  • Nämnden
    • Kontaktuppgifter
    • Medlemmar och ersättare
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för trafikskadeärenden
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för patientskadeärenden
    • Verksamhetsberättelser
  • Suomeksi
  • Startsida /
  • Trafikskador /
  • Användningshjälparen /
  • Ersättande av arbetstagares restid. LV 24/686.
återvänd till användningshjälparen

Ersättande av arbetstagares restid. LV 24/686.

Rekommendation

Vid ersättandet av inkomstförlust till följd av skada har nämnden tillämpat den så kallade differensteorin. Enligt den uppstår en ersättningsgill skada genom skillnaden, differensen, mellan två händelseförlopp. Det ena är händelseförloppet efter skadan och det andra är det förmodade (hypotetiska) händelseförlopp som skulle ha ägt rum om skadan inte hade inträffat. 

Det gällde nu att avgöra frågan om huruvida arbetsgivaren skulle ersättas för att dess arbetstagares arbetstid hade gått till spillo. I överensstämmelse med rättspraxis ansåg nämnden att företagets lönekostnader berättigade till ersättning, även om de enligt differensläran inte kunde anses vara merkostnader som skadan hade gett upphov till. I avgörandet var det också fråga om hurdan bevisning man skäligen kan förutsätta av den skadelidande till stöd för ersättningsanspråket. 

Plenum 11.12.2024

HÄNDELSEFÖRLOPP

I maj 2023 skadades ett aktiebolags fordon i en trafikskada. Aktiebolaget sökte ersättning för reparationskostnaderna och för de omkostnader och förluster som hade uppkommit i och med att fordonet fördes till och hämtades från en reparationsverkstad. 

FÖRSÄKRINGSANSTALTENS ERSÄTTNINGSBESLUT

Försäkringsanstalten ersatte reparationskostnaderna och den förlorade nyttan av användning (dvs. betalade stilleståndsersättning för reparationstiden) samt betalade 0,33 euro per kilometer i ersättning för att fordonet fördes till och hämtades från verkstaden. Den sammanlagda sträcka för vilken kilometerersättning betalades var 776 kilometer.

BEGÄRAN OM REKOMMENDATION TILL AVGÖRANDE

Aktiebolaget yrkar på ersättning också för arbetstagarnas körtid, som var sammanlagt 10 timmar. Ersättningsanspråket uppgick till 30 euro/timme, en taxa som enligt aktiebolaget i praktiken var arbetsgivarens nettokostnad när de sociala omkostnaderna beaktas. Eftersom bilen kräver en förare som får lön för sitt arbete förväntar sig aktiebolaget att dessa kostnader ersätts. Den tio timmar långa körtiden är motiverad.

BEMÖTANDE

Försäkringsanstalten konstaterade att en omkostnad för att kunna vara ersättningsgill måste ha varit antingen en merkostnad eller en förlust och ha ett orsakssamband med skadan. Till försäkringsanstalten har inte getts in utredning om att de sökta omkostnaderna varit merkostnader för företaget och inte heller utredning om vad timlönsanspråket 30 euro grundar sig på. Företaget har inte visat att det t.ex. anställde en arbetstagare för transport av fordonet till och från verkstaden eller att transporterna var mertidsarbete utanför normal arbetstid för företagets arbetstagare, och inte heller att företaget lidit inkomstförlust på grund av detta.

NÄMNDENS REKOMMENDATION TILL AVGÖRANDE

Enligt 1 § i trafikförsäkringslagen (460/2016) innehåller den lagen bestämmelser om ersättning för person- och sakskador som orsakas av användning av motorfordon i trafik och om trafikförsäkring som tecknas mot sådana skador.

Enligt 37 § 1 mom. i trafikförsäkringslagen bestäms ersättning för sakskada i enlighet med 5 kap. 5 § i skadeståndslagen, om inte något annat föreskrivs i denna lag.

Enligt 5 kap. 5 § i skadeståndslagen ska vid sakskada ersättas kostnaderna för reparation av saken och andra omkostnader till följd av skadan samt värdeminskning eller värdet av förstört eller förskingrat gods och därtill minskning i inkomst eller uppehälle.

Syftet är att den skadelidande genom beloppet av skadestånd ska försättas i samma ställning där han eller hon skulle ha varit om skadefallet inte hade inträffat. Ersättningen bör motsvara hela den uppkomna förlusten, men får inte leda till att skadefallet gynnar den skadelidande ekonomiskt. Den skadelidande är i princip skyldig att bevisa den uppkomna skadan och hur stor den är.

Som en ersättningsgill skada betraktas i allmänhet bara de merkostnader som har uppkommit i och med skadan. Med andra ord ersätts inte sådana kostnader som den skadelidande skulle ha haft även utan skadan.  I rättspraxis har dock avsteg från denna huvudregel gjorts när det gällt arbetsgivarens lönekostnader. Enligt högsta domstolens avgörandepraxis ska tid som en arbetstagare använder till att utreda en skada eller reparera följderna av den ersättas, även om den inte medför någon omedelbar merkostnad för arbetsgivaren (t.ex. HD 1990:107 och 1994:42).

I detta fall kunde de arbetstagare som var med om att föra och hämta fordonet inte användas av företaget till sina vanliga arbetsuppgifter under den tid då deras arbetstid gick till att föra det i trafikskadan skadade fordonet till verkstaden och hämta det därifrån. Enligt vedertagen rättspraxis ersätts arbetsgivaren under denna tid för lönen till arbetstagaren plus bikostnader. 

Den som begärt rekommendation till avgörande har uppgett att den uppkomna skadan varit 30 euro per timme, sammanlagt 300 euro för 10 arbetstimmar.  Nämnden anser att det föreslagna beloppet per timme är trovärdigt. Också med tanke på skyldigheten att begränsa skador har det varit motiverat att det skadelidande företaget använt egna arbetstagare till förflyttning av fordonet i stället för att köpa motsvarande tjänst. 

Nämnden rekommenderade försäkringsbolaget att ersätta arbetsgivaren med 300 euro för de kostnader som skadan föranlett.

Nämndens beslut var enhälligt.

  • Kontaktuppgifter till avdelningen för trafikskador
  • Kontaktuppgifter till avdelningen för patientskador

© 2021 - Trafik- och patientskadenämnden

  • Dataskyddsbeskrivning 
  • Tillgänglighetsutlåtande
  •