Trafikskador
Nämndens avdelning för trafikskador har i uppgift att ge rekommendationer till avgörande i ersättningsärenden enligt trafikförsäkringslagen och i rehabiliteringsärende med anknytning till trafikskador.
Nämnden kan behandla en begäran om rekommendation till avgörande först när försäkringsbolaget har gett ett ersättningsbeslut med tillhörande anvisningar för ändringssökande.
Nämndens avgörande är en rekommendation om hur ett ärende borde avgöras enligt lagen och vedertagen ersättningspraxis. Nämnden kan avgöra endast ärenden som den ändringssökande har lämnat till nämnden för behandling, i vilka försäkringsbolaget redan har gett ett ersättningsbeslut.
Ratkaisusuosituspyyntö tehdään kirjallisena. Pyynnön voi lähettää myös lautakunnan sähköpostiosoitteeseen, liikenne@liipo.fi.
Ratkaisusuosituspyynnön voi tehdä myös sähköistä lomaketta käyttäen (linkki)
Pyynnön voit tehdä tulostettavalle lomakkeelle tai vapaamuotoisesti.
Lataa lomake PDF-muodossa PDF. Ohje PDF-muodossa PDF
Lataa lomake RTF-muodossa PDF. Ohje RTF-muodossa PDF.
Ratkaisusuosituspyynnön voi tehdä vapaamuotoisesti. Siitä tulee kuitenkin ilmetä ainakin:
ratkaisusuositusta pyytävän nimi ja yhteystiedot,
korvauspäätöksen antaneen vakuutuslaitoksen nimi, vahinkonumero ja korvauspäätöksen päiväys
vaatimasi muutokset perusteluineen
Asiamiestä käytettäessä lautakunnalle tulee toimittaa valtakirja, jossa asiamies valtuutetaan hoitamaan asiaa lautakunnassa. Asiamiehen käyttämisestä aiheutuneita kustannuksia ei korvata liikennevakuutuksesta.
Asian käsittely lautakunnassa on maksutonta.
Lautakunnan ratkaisu on suositus siitä, miten asia olisi lain mukaan ratkaistava. Lautakunta ei itse suorita suosittamiaan vahingonkorvauksia. Lautakunnan ratkaisusuositus annetaan tiedoksi vakuutuslaitokselle, joka harkintansa mukaan tekee asiassa uuden korvauspäätöksen.
Lautakunnan ratkaisusuositukseen ei voi hakea muutosta. Lautakunta voi käsitellä asian uudestaan vain liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta säädetyssä laissa mainituissa tilanteissa.
Korvauksenhakija voi nostaa korvausriitaa koskevan kanteen käräjäoikeudessa. Kanne tulee nostaa kolmen vuoden kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisen tiedon vakuutuslaitoksen päätöksestä ja tästä määräajasta.
Kanneaika keskeytyy lautakuntakäsittelyn ajaksi.