förflytta till huvudinnehållet
fontstorlek:
Suomeksi EN
  • Trafikskador

    Trafikskador

    • Användningshjälparen
    • Vad är en trafikskada?
    • Huvudprinciper för ersättningar
    • Framläggande av ersättningsanspråk
    • Ersättningsinstruktioner

      Ersättningsinstruktioner

      • Tillfälligt men (sveda och värk)
      • Trafikförsäkringens ersättningsinstruktioner PDF
      • Bestående men
      • Bestående kosmetiskt men
      • Inkomstbortfall
      • Förlust av underhåll
      • Sjukvårdskostnader och andra utgifter
      • Ersättningar till närstående
      • Rehabilitering som ersätts från trafikförsäkringen
      • Egen medverkan
      • Metod för betalning av ersättningar
      • Indexjustering och fortlöpande ersättningar
      • Sammanjämkning av ersättningar
      • Sakskador
      • Ersättningsbelopp sedan 1960
    • Tillämpningsanvisningar

      Tillämpningsanvisningar

      • Tillämpningsanvisningar 2024
      • Tillämpningsanvisningar 2023
      • Tillämpningsanvisningar 2022
      • Tillämpningsanvisningar 2021
      • Tillämpningsanvisningar 2020
      • Tillämpningsanvisningar 2019
      • Tillämpningsanvisningar 2018
      • Tillämpningsanvisningar 2017
      • Tillämpningsanvisningar 2016
      • Tillämpningsanvisningar 2015
      • Äldre ersättningsinstruktioner
    • Elektronisk begäran om rekommendation till avgörande
  • Patientskador

    Patientskador

    • Patientförsäkring
    • Vad är en patientskada?

      Vad är en patientskada?

      • Situationer där lagen tillämpas
      • Förutsättningar för ersättning
      • Ersättningsgrunder
    • Huvudprinciper för ersättningar

      Huvudprinciper för ersättningar

      • Skadeståndsrättsliga principer
      • Fastställande av ersättning
    • Elektronisk begäran om rekommendation vid patientskadeavdelningen
    • Publicerade rekommendationer

      Publicerade rekommendationer

      • Gastrokirurgi, gastroenterologi
      • Kardiologi
      • Neurokirurgi
      • Neurologi
      • Ortopedi och traumatologi
      • Ögonsjukdomar
      • Hjärt- och lungkirurgi
      • Urologi, kvinnosjukdomar
      • Blodkärlskirurgi
  • Uträtta ärenden

    Uträtta ärenden

    • Handläggning i nämnden
    • Trafikskador

      Trafikskador

      • Förfarande i trafikskadeärenden
      • anvisningar till ändringssökande
    • Patientskador

      Patientskador

      • Handläggning vid avdelningen för patientskadeärenden
      • Vanliga frågor och svar
  • Aktuellt
  • Nämnden

    Nämnden

    • Kontaktuppgifter
    • Medlemmar och ersättare

      Medlemmar och ersättare

      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för trafikskadeärenden
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för patientskadeärenden
    • Verksamhetsberättelser
  • Sök
  • Trafikskador
    • Användningshjälparen
    • Vad är en trafikskada?
    • Huvudprinciper för ersättningar
    • Framläggande av ersättningsanspråk
    • Ersättningsinstruktioner
      • Tillfälligt men (sveda och värk)
      • Trafikförsäkringens ersättningsinstruktioner PDF
      • Bestående men
        • Skador som har inträffat 1.1.2006 eller senare
        • Skador som inträffat före 1.1.2006
        • Ersättning för förvärrat bestående men
      • Bestående kosmetiskt men
      • Inkomstbortfall
        • Inkomstbortfall för löntagare
        • Inkomstbortfall för företagare
          • Lantbruksföretagare
        • Varaktig förlust av arbetsförmågan hos personer under 18 år
        • Försenade förvärvs- eller näringsinkomster
        • Ålder för ålderspension
        • Delfaktorer i beräkningen av årsinkomsten
      • Förlust av underhåll
        • Ersättningsberättigade
        • Fastställande av ersättning
        • Hushållsarbete
        • Beräkning av ersättningsbeloppet
        • Skilsmässa
        • Ålder för ålderspension
      • Sjukvårdskostnader och andra utgifter
        • Vårdbidrag
        • Klädbidrag
      • Ersättningar till närstående
        • Deltagande i vården
        • Personskada som tillfogats närstående till följd av dödsfall
        • Psykiskt lidande som tillfogats närstående till följd av dödsfall
        • Begravningskostnader
      • Rehabilitering som ersätts från trafikförsäkringen
      • Egen medverkan
      • Metod för betalning av ersättningar
      • Indexjustering och fortlöpande ersättningar
      • Sammanjämkning av ersättningar
      • Sakskador
        • Förlorad nytta av användning
        • Tabell över normersättningar för stilleståndstid
        • Ersättande av kostnader för tillfällig bil
        • Ersättande av kostnader för flyttning av bussar
        • Ersättande av förarlön
        • Tåg- och spårvagnsmateriel
      • Ersättningsbelopp sedan 1960
    • Tillämpningsanvisningar
      • Tillämpningsanvisningar 2024
      • Tillämpningsanvisningar 2023
      • Tillämpningsanvisningar 2022
      • Tillämpningsanvisningar 2021
      • Tillämpningsanvisningar 2020
      • Tillämpningsanvisningar 2019
      • Tillämpningsanvisningar 2018
      • Tillämpningsanvisningar 2017
      • Tillämpningsanvisningar 2016
      • Tillämpningsanvisningar 2015
      • Äldre ersättningsinstruktioner
    • Elektronisk begäran om rekommendation till avgörande
  • Patientskador
    • Patientförsäkring
    • Vad är en patientskada?
      • Situationer där lagen tillämpas
      • Förutsättningar för ersättning
      • Ersättningsgrunder
        • Vårdskador
        • Utrustningsfel
        • Skador på implanterade sjukvårdsprodukter
        • Infektionsskador
        • Oavsiktliga skador
        • Skador på behandlingslokal eller -utrustning
        • Skador till följd av felexpediering av läkemedel
        • Oskäliga skador
    • Huvudprinciper för ersättningar
      • Skadeståndsrättsliga principer
      • Fastställande av ersättning
    • Elektronisk begäran om rekommendation vid patientskadeavdelningen
    • Publicerade rekommendationer
      • Gastrokirurgi, gastroenterologi
      • Kardiologi
      • Neurokirurgi
      • Neurologi
      • Ortopedi och traumatologi
        • Akillessena
        • Fotblad
        • Höft
        • Vrist
        • Knä
        • Rygg
        • De övre extremiteterna
      • Ögonsjukdomar
      • Hjärt- och lungkirurgi
      • Urologi, kvinnosjukdomar
      • Blodkärlskirurgi
  • Uträtta ärenden
    • Handläggning i nämnden
    • Trafikskador
      • Förfarande i trafikskadeärenden
      • anvisningar till ändringssökande
    • Patientskador
      • Handläggning vid avdelningen för patientskadeärenden
      • Vanliga frågor och svar
  • Aktuellt
  • Nämnden
    • Kontaktuppgifter
    • Medlemmar och ersättare
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för trafikskadeärenden
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för patientskadeärenden
    • Verksamhetsberättelser
  • Suomeksi
  • Startsida /
  • Trafikskador /
  • Användningshjälparen /
  • Ersättningsbarhet. Val av tillämplig lag. LV 05/2301
återvänd till användningshjälparen

Ersättningsbarhet. Val av tillämplig lag. LV 05/2301

Rekommendation

Ersättningsbarhet. Val av tillämplig lag. LV 05/2301

Nämndens plenum

En trafikskada hade inträffat på en motorsportbana i Spanien. Vid en körövning som försiggick under tillsyn körde A en finskregistrerad motorcykel som han ägde och för vilken en trafikförsäkring hade tecknats hos försäkringsbolaget Y i Finland. På en raksträcka förlorade A herraväldet över motorcykeln med den påföljd att motorcykeln välte och A ådrog sig svåra skador.

Försäkringsbolaget Y konstaterade i sitt ersättningsbeslut att den trafikförsäkring som hade beviljats för motorfordonet var giltig i alla stater inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). I beslutet konstaterades med åberopande av punkt 2 i trafikförsäkringsvillkoren att ersättningen för en trafikskada som inträffat i dessa stater fastställs enligt lagstiftningen i det land där skadan inträffat. I beslutet konstaterades ytterligare att trafikförsäkringen inte gäller på motorsportbanor av det nämnda slaget i Spanien, enligt den spanska lagstiftningen. A:s personskada ersattes inte från motorcykelns trafikförsäkring, eftersom trafikförsäkringen inte gällde på den aktuella motorsportbanan i Spanien.

A bad trafikskadenämnden ge ett utlåtande. A yrkade i första hand på att den personskada som hade åsamkats honom skulle ersättas från motorcykelns trafikförsäkring i enlighet med försäkringsvillkoren och med tillämpning av trafikförsäkringslagen i Finland. I andra hand yrkade A på att Y skulle konstateras vara ersättningsskyldig på basis av den trafikförsäkring som bolaget hade beviljat.

Till stöd för sitt yrkande åberopade A 1 § och 15 a § (29.12.1994) i trafikförsäkringslagen samt det tredje trafikförsäkringsdirektivet. Dessutom hänvisade han till att det i motiveringen till regeringens proposition 316/1994 rd anförts att den så kallade principen om bättre försäkringsskydd hade intagits i trafikförsäkringslagen genom en tidigare lagändring. Denna princip innebär att den ersättning som skall betalas för en trafikskada bestäms antingen enligt trafikförsäkringslagen i Finland eller enligt lagstiftningen i det land där skadan inträffat, beroende på vilket ersättningssystem som är förmånligare för den skadelidande. A ansåg att finländska bilister i EES-länderna kan välja den finska trafikförsäkringen som ger ett bättre skydd och täcker också eventuella ersättningar för sådan personskada som drabbar den som kör respektive äger ett finländskt fordon.

Y konstaterade i sitt genmäle att om den inträffade skadan är en sådan trafikskada som skall ersättas enligt lagstiftningen i det land där den inträffat, kan den ersättas enligt trafikförsäkringslagen i Finland, om det försäkringsskydd som den förutsätter är bättre. Den skadelidande körde motorcykel i Spanien på en motorsportbana där trafikförsäkringslagen inte gäller enligt spansk lagstiftning. Enligt lagstiftningen i det land där skadan inträffat var det inte fråga om en trafikskada som skall ersättas, så den ersätts inte enligt trafikförsäkringslagen i Finland heller.

NÄMNDENS UTLÅTANDE

Med stöd av 15 a § (1493/1994) i trafikförsäkringslagen skall den trafikförsäkring som medgivits enligt denna lag gälla i alla EES-medlemsstater på grundval av en enda premie.

Enligt uppgifter som nämnden fått hade det för motorcykeln beviljats en trafikförsäkring i försäkringsbolaget Y. Det var ostridigt att den för motorcykeln beviljade trafikförsäkringen hade varit giltig också när motorcykeln hade körts i Spanien. Tvisten gällde frågan om enligt vilketdera landets lagstiftning det skall definieras om händelsen på motorsportbanan är sådan att den ingår i trafikförsäkringens ersättningsområde.

I lagen om tillämplig lag vid vissa försäkringsavtal av internationell karaktär (91/1993) föreskrivs det om vilken stats lag som skall tillämpas på ett försäkringsavtal när den risk som omfattas av skadeförsäkringen är belägen i en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Enligt lagens 14 § tillämpas lagen på avtal som har ingåtts efter att lagen har trätt i kraft (1.1.1994). Med stöd av lagens 8 § och utan hinder av vad som i övrigt bestäms i lagen skall på obligatorisk försäkring tillämpas lagen i den stat där det är obligatoriskt att teckna försäkring. Detta betyder bland annat att det i lagstiftningen och i bestämmelser på lägre nivå inte är möjligt att uppta en laghänvisning med ett annat innehåll. Enligt förarbetet till lagen (RP 235/1992 rd) är syftet med denna bestämmelse att säkerställa att finsk lag tillämpas på alla sådana försäkringar som är obligatoriska i Finland. I propositionen nämns trafikförsäkringen som ett exempel på obligatoriska försäkringar. I propositionen konstateras det ytterligare att det är möjligt att ett försäkringsavtal gäller en sådan försäkring som är obligatorisk i flera stater som har anknytning till avtalet. Då tillämpas lagen i den av staterna som kräver försäkringen och som har närmast anknytning till avtalet.

Enligt den inlämnade utredningen är det också i Spanien obligatoriskt att teckna trafikförsäkring. I det aktuella fallet hade försäkringsgivaren sin hemort och försäkringstagaren sin hemvist i Finland. Den försäkrade motorcykeln var också registrerad i Finland. På basis av de i propositionen nämnda principer som styr valet av tillämplig lag och de ovan konstaterade omständigheterna måste det anses att trafikförsäkringsavtalet har närmast anknytning till Finland.

Med stöd av 8 § i lagen om tillämplig lag vid vissa försäkringsavtal av internationell karaktär och utan hinder av vad som i Y:s försäkringsvillkor konstateras angående fastställandet av ersättningen för trafikskada enligt lagstiftningen i den stat där skadan inträffat, ansåg nämnden att skyldigheten att betala ersättning på grundval av den aktuella trafikförsäkringen måste bedömas utgående från trafikförsäkringslagen (279/1959) i Finland.

Med stöd av 1 § i trafikförsäkringslagen ersätts en skada som i följd av motorfordons användning i trafik åsamkats person eller egendom enligt trafikförsäkringslagen från den trafikförsäkring som meddelats för fordonet. Genom lagen 29.12.1994/1493 ändrades paragrafens tredje moment, och enligt dess ordalydelse som gällde också när den aktuella skadan inträffade ersätts enligt denna lag också trafikskada som inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet orsakats av att ett motorfordon som skall trafikförsäkras i Finland har använts i trafik, om inte den lagstiftning om ersättande av trafikskada som gäller i det land där skadan inträffade förutsätter ett bättre försäkringsskydd.

Trots att det utgående från det ovan nämnda lagrummet, förarbetet till det och det tredje trafikförsäkringsdirektivet (90/232/EEG) som legat till grund för stiftandet av lagen är oklart vad som i detta sammanhang avses med försäkringsskydd, har det i det ärende som här behandlas inte hävdats att den spanska lagstiftningen om ersättande av trafikskador förutsätter ett försäkringsskydd som är bättre än det som lagstiftningen i Finland möjliggör. Tvärtom omfattar trafikförsäkringslagen i Spanien inte ersättning för skador som inträffat på motorsportbanor. Trafikförsäkringslagen i Finland upptar inte bestämmelser om en sådan entydig avgränsning.

Med stöd av 8 § i lagen om tillämplig lag vid vissa försäkringsavtal av internationell karaktär och 1 § 3 mom. i trafikförsäkringslagen ansåg nämnden att ersättningsbarheten i fråga om denna trafikskada måste bedömas med tillämpning av trafikförsäkringslagen i Finland, i linje med A:s yrkande.

Eftersom det för nämnden inte hade lagts fram mera ingående utredning om den i fallet avsedda motorsportbanans egenskaper och slaget av körövning, tog nämnden inte ställning till om den skada som hade inträffat på området i fråga var en trafikskada som skall ersättas med stöd av trafikförsäkringslagen i Finland.

Nämnden var enig.

 

  • Kontaktuppgifter till avdelningen för trafikskador
  • Kontaktuppgifter till avdelningen för patientskador

© 2021 - Trafik- och patientskadenämnden

  • Dataskyddsbeskrivning 
  • Tillgänglighetsutlåtande
  •