förflytta till huvudinnehållet
fontstorlek:
Suomeksi EN
  • Trafikskador

    Trafikskador

    • Användningshjälparen
    • Vad är en trafikskada?
    • Huvudprinciper för ersättningar
    • Framläggande av ersättningsanspråk
    • Ersättningsinstruktioner

      Ersättningsinstruktioner

      • Tillfälligt men (sveda och värk)
      • Trafikförsäkringens ersättningsinstruktioner PDF
      • Bestående men
      • Bestående kosmetiskt men
      • Inkomstbortfall
      • Förlust av underhåll
      • Sjukvårdskostnader och andra utgifter
      • Ersättningar till närstående
      • Rehabilitering som ersätts från trafikförsäkringen
      • Egen medverkan
      • Metod för betalning av ersättningar
      • Indexjustering och fortlöpande ersättningar
      • Sammanjämkning av ersättningar
      • Sakskador
      • Ersättningsbelopp sedan 1960
    • Tillämpningsanvisningar

      Tillämpningsanvisningar

      • Tillämpningsanvisningar 2024
      • Tillämpningsanvisningar 2023
      • Tillämpningsanvisningar 2022
      • Tillämpningsanvisningar 2021
      • Tillämpningsanvisningar 2020
      • Tillämpningsanvisningar 2019
      • Tillämpningsanvisningar 2018
      • Tillämpningsanvisningar 2017
      • Tillämpningsanvisningar 2016
      • Tillämpningsanvisningar 2015
      • Äldre ersättningsinstruktioner
    • Elektronisk begäran om rekommendation till avgörande
  • Patientskador

    Patientskador

    • Patientförsäkring
    • Vad är en patientskada?

      Vad är en patientskada?

      • Situationer där lagen tillämpas
      • Förutsättningar för ersättning
      • Ersättningsgrunder
    • Huvudprinciper för ersättningar

      Huvudprinciper för ersättningar

      • Skadeståndsrättsliga principer
      • Fastställande av ersättning
    • Elektronisk begäran om rekommendation vid patientskadeavdelningen
    • Publicerade rekommendationer

      Publicerade rekommendationer

      • Gastrokirurgi, gastroenterologi
      • Kardiologi
      • Neurokirurgi
      • Neurologi
      • Ortopedi och traumatologi
      • Ögonsjukdomar
      • Hjärt- och lungkirurgi
      • Urologi, kvinnosjukdomar
      • Blodkärlskirurgi
  • Uträtta ärenden

    Uträtta ärenden

    • Handläggning i nämnden
    • Trafikskador

      Trafikskador

      • Förfarande i trafikskadeärenden
      • anvisningar till ändringssökande
    • Patientskador

      Patientskador

      • Handläggning vid avdelningen för patientskadeärenden
      • Vanliga frågor och svar
  • Aktuellt
  • Nämnden

    Nämnden

    • Kontaktuppgifter
    • Medlemmar och ersättare

      Medlemmar och ersättare

      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för trafikskadeärenden
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för patientskadeärenden
    • Verksamhetsberättelser
  • Sök
  • Trafikskador
    • Användningshjälparen
    • Vad är en trafikskada?
    • Huvudprinciper för ersättningar
    • Framläggande av ersättningsanspråk
    • Ersättningsinstruktioner
      • Tillfälligt men (sveda och värk)
      • Trafikförsäkringens ersättningsinstruktioner PDF
      • Bestående men
        • Skador som har inträffat 1.1.2006 eller senare
        • Skador som inträffat före 1.1.2006
        • Ersättning för förvärrat bestående men
      • Bestående kosmetiskt men
      • Inkomstbortfall
        • Inkomstbortfall för löntagare
        • Inkomstbortfall för företagare
          • Lantbruksföretagare
        • Varaktig förlust av arbetsförmågan hos personer under 18 år
        • Försenade förvärvs- eller näringsinkomster
        • Ålder för ålderspension
        • Delfaktorer i beräkningen av årsinkomsten
      • Förlust av underhåll
        • Ersättningsberättigade
        • Fastställande av ersättning
        • Hushållsarbete
        • Beräkning av ersättningsbeloppet
        • Skilsmässa
        • Ålder för ålderspension
      • Sjukvårdskostnader och andra utgifter
        • Vårdbidrag
        • Klädbidrag
      • Ersättningar till närstående
        • Deltagande i vården
        • Personskada som tillfogats närstående till följd av dödsfall
        • Psykiskt lidande som tillfogats närstående till följd av dödsfall
        • Begravningskostnader
      • Rehabilitering som ersätts från trafikförsäkringen
      • Egen medverkan
      • Metod för betalning av ersättningar
      • Indexjustering och fortlöpande ersättningar
      • Sammanjämkning av ersättningar
      • Sakskador
        • Förlorad nytta av användning
        • Tabell över normersättningar för stilleståndstid
        • Ersättande av kostnader för tillfällig bil
        • Ersättande av kostnader för flyttning av bussar
        • Ersättande av förarlön
        • Tåg- och spårvagnsmateriel
      • Ersättningsbelopp sedan 1960
    • Tillämpningsanvisningar
      • Tillämpningsanvisningar 2024
      • Tillämpningsanvisningar 2023
      • Tillämpningsanvisningar 2022
      • Tillämpningsanvisningar 2021
      • Tillämpningsanvisningar 2020
      • Tillämpningsanvisningar 2019
      • Tillämpningsanvisningar 2018
      • Tillämpningsanvisningar 2017
      • Tillämpningsanvisningar 2016
      • Tillämpningsanvisningar 2015
      • Äldre ersättningsinstruktioner
    • Elektronisk begäran om rekommendation till avgörande
  • Patientskador
    • Patientförsäkring
    • Vad är en patientskada?
      • Situationer där lagen tillämpas
      • Förutsättningar för ersättning
      • Ersättningsgrunder
        • Vårdskador
        • Utrustningsfel
        • Skador på implanterade sjukvårdsprodukter
        • Infektionsskador
        • Oavsiktliga skador
        • Skador på behandlingslokal eller -utrustning
        • Skador till följd av felexpediering av läkemedel
        • Oskäliga skador
    • Huvudprinciper för ersättningar
      • Skadeståndsrättsliga principer
      • Fastställande av ersättning
    • Elektronisk begäran om rekommendation vid patientskadeavdelningen
    • Publicerade rekommendationer
      • Gastrokirurgi, gastroenterologi
      • Kardiologi
      • Neurokirurgi
      • Neurologi
      • Ortopedi och traumatologi
        • Akillessena
        • Fotblad
        • Höft
        • Vrist
        • Knä
        • Rygg
        • De övre extremiteterna
      • Ögonsjukdomar
      • Hjärt- och lungkirurgi
      • Urologi, kvinnosjukdomar
      • Blodkärlskirurgi
  • Uträtta ärenden
    • Handläggning i nämnden
    • Trafikskador
      • Förfarande i trafikskadeärenden
      • anvisningar till ändringssökande
    • Patientskador
      • Handläggning vid avdelningen för patientskadeärenden
      • Vanliga frågor och svar
  • Aktuellt
  • Nämnden
    • Kontaktuppgifter
    • Medlemmar och ersättare
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för trafikskadeärenden
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för patientskadeärenden
    • Verksamhetsberättelser
  • Suomeksi
  • Startsida /
  • Trafikskador /
  • Användningshjälparen /
  • Område som avskilts för trafik. 2/2007
återvänd till användningshjälparen

Område som avskilts för trafik. 2/2007

Tillämpningsanvisning

TRAFIKSKADENÄMNDEN TILLÄMPNINGSANVISNING 2/2007

Trafikskadenämndens plenum 26.10.2007

OMRÅDE SOM AVSKILTS FÖR TRAFIK

Uppfyllandet i enskilda fall av det krav på avskiljning som ingår i 2 § 4 punkten i trafikförsäkringslagen har varit förknippat med tolkningssvårigheter. De tolkningsproblem som kommit till nämndens kännedom hänför sig utan undantag till skadefall.

Enligt 2 § 4 punkten i trafikförsäkringslagen är ett motorfordon inte i trafik i den bemärkelse trafikförsäkringslagen avser, då det på ett för trafik avskilt område används i tävlings-, övnings- eller experimentsyfte.

Med trafik är det vedertaget att vid sidan av motorfordonstrafik avse s.k. lätt trafik inklusive gång och cykling.

När nämnden behandlar enskilda skadeärenden ägnar den uppmärksamhet åt åtminstone följande omständigheter då den prövar om 2 § 4 punkten i trafikförsäkringslagen är tillämplig:

Det område där tävlings-, övnings- eller experimentverksamheten sker ska avskiljas för trafik. I allmänhet ska tävlingsbanor avskiljas. Ett motorfordon som varit delaktigt i en skada kan anses ha använts till annat än trafik i den bemärkelse trafikförsäkringslagen avser bara om området i fråga hade varit avskilt när skadan inträffade.

Avskiljningen ska göras så effektivt att trafik inte kan få tillträde till området. Med trafik avses också lätt trafik, dvs. fotgängare och cyklister.

Avskiljningen kan ske med hjälp av olika konstruktioner eller övervakning eller en kombination av dem.

Konstruktioner som används vid avskiljningen kan vara stängsel som byggts för ändamålet, tät och i det närmaste ogenomtränglig växtlighet som i allmänhet har planterats för ändamålet (t.ex. hagtornshäckar), en terrängformation som utgör ett hinder (t.ex. ett stup), ett med avseende på trafik oframkomllgt område (på sommaren t.ex. en vallgrav eller ett vattendrag) eller ett tillräckligt stort skyddsområde som övervakas. Å andra sidan uppfylls inte kraven på avskiljning t.ex. enbart av att vägen till en bana som anlagts i skog, på åker eller på isen avstängs för trafik, eftersom åtminstone fotgängare kan ta sig fram till banan via den omgivande skogen, åkern eller isen.

Vanligen uppfylls inte kraven på avskiljning om bara en flagglina spänns upp runtom banan. Att både spänna upp en flagglina och arrangera sådan tillräckligt effektiv övervakning som banförhållandena kräver kan däremot uppfylla kraven på avskiljning. Övervakarna ska placeras så nära varandra att de i praktiken har tillräckliga möjligheter att effektivt hindra trafik från att få tillträde till det område som avskiljs.

Avskiljningen kan åtminstone till en del genomföras enbart genom effektiverad övervakning. I det fallet ska övervakarna vara så många och så nära varandra att det är möjligt att effektivt hindra trafik från att få tillträde till det område som avskiljs.

Avskiljningen skärskådas i varje enskilt fall utifrån en utredning som den som åberopar avskiljning ska ge in. Utredningen kan vara en karta eller teckning över banområdet som vid behov kompletteras med fotografier av de för avskiljning avsedda konstruktionerna eller terrängformationerna eller den för avskiljning avsedda växtligheten, eller med en verbal beskrivning av övervakningen vid skadetillfället som tävlingsledaren eller någon annan i ansvarig ställning har gett. Kartor, teckningar, fotografier och utredning av annat slag ska beskriva förhållandena vid det tillfälle då skadan inträffade.

En skada som förorsakats med motorfordon på ett område som avskilts för trafik är inte en trafikskada som avses i trafikförsäkringslagen, om också den förutsättning beträffande användningsändamålet som ingår i 2 § 4 punkten i trafikförsäkringslagen motsvaras (tävlings-, övnings- eller experimentsyfte).

TRAFIKSKADENÄMNDEN

  • Kontaktuppgifter till avdelningen för trafikskador
  • Kontaktuppgifter till avdelningen för patientskador

© 2021 - Trafik- och patientskadenämnden

  • Dataskyddsbeskrivning 
  • Tillgänglighetsutlåtande
  •