Stilleståndsersättning för taxibil. Bedömning av ersättningsbeloppet. LV 24/147
Plenum 6.6.2025
I ärendet var det fråga om huruvida den skada som en taxiföretagare hade lidit under den tid då taxifordonet reparerades skulle ersättas utgående från nämndens normer eller på basis av resultaträkningen. Taxiföretagaren yrkade på normersättning, försäkringsanstalten ersatte den förlorade nyttan på basis av resultaträkningen, vilket ledde till en ersättning som var lite mindre än normersättningen. Nämnden stannade för att bedöma skadan utifrån den rättsnorm som ingår i rättegångsbalken. Ersättning skulle därför betalas i enlighet med normersättningen. Dessutom var det fråga om huruvida ett e-postmeddelande från försäkringsanstalten var att jämställa med ett ersättningsbeslut.
HÄNDELSEFÖRLOPP
Ett fordon som användes som taxibil skadades vid en trafikskada 15.12.2023. Försäkringsanstalten meddelade i sitt ersättningsbeslut att den för den tid då fordonet reparerades, 2–4.1.2024, betalade sammanlagt 637,08 euro i stilleståndsersättning på basis av en resultaträkning som taxiföretagaren hade gett in. Enligt resultaträkningen inbringade[HR1] användningen av fordonet som taxi 212,36 euro per dag. Eftersom det faktiska bortfallet understeg de av trafik- och patientskadenämnden fastställda normerna för taxibilar som används i två skift och för förarlöner betalades stilleståndsersättningen utifrån det faktiska inkomstbortfallet.
BEGÄRAN OM REKOMMENDATION TILL AVGÖRANDE
Taxiföretagaren var missnöjd med ersättningsbeslutet och yrkade på att ersättningen skulle betalas enligt trafik- och patientskadenämndens normersättning för taxibilar som används i två skift. I ett e-postmeddelande som skickades till hen efter skadan berättades det att stilleståndsersättning skulle betalas i enlighet med nämndens tillämpningsanvisning. Så skedde dock inte, utan den utbetalda summan var helt avvikande. Vid tidigare trafikskador har andra försäkringsbolag följt nämndens tillämpningsanvisningar vid utbetalningarna. Av någon orsak följer detta försäkringsbolag inte anvisningarna.
FÖRSÄKRINGSANSTALTENS SVAROMÅL
I samband med ersättningshandläggningen har det diskuterats om taxiföretagaren i enlighet med principen om begränsning av skada borde ha skaffat en tillfällig bil för reparationstiden, men försäkringsanstalten har godtagit taxiföretagarens motivering till att inte göra detta och bett hen ge in en resultaträkning för de minst sex månaderna före skadan och beräknat ersättningen för hela tiden utifrån den faktiska förlorade nyttan. Enligt resultaträkningen inbringar fordonet 212,36 euro per dag, så den faktiska förlorade inkomsten under den tre dagar långa stilleståndstiden är sammanlagt 637,08 euro.
Olika skador skiljer sig alltid åt i någon mån. När den faktiska förlorade nyttan understiger de normer som nämnden har fastställt betalas ersättningen för stilleståndstid i enlighet med den faktiska förlorade nyttan. Tillämpningen av det skadeståndsrättsliga berikningsförbudet är en garanti för att den skadelidande inte drar fördel av skadan, dvs. att skadeståndet inte är större än det faktiska skadebeloppet.
Försäkringsanstalten ansåg att dess ersättningsbeslut var förenligt med lag, men meddelade att den överlät åt nämnden att avgöra om tilläggsersättning skulle betalas.
NÄMNDENS REKOMMENDATION TILL AVGÖRANDE
Enligt 37 § 1 mom. i trafikförsäkringslagen (460/2016) bestäms ersättning för sakskada i enlighet med 5 kap. 5 § i skadeståndslagen, om inte något annat föreskrivs i denna lag. Enligt 2 mom. i samma paragraf ersätts reparationskostnaden eller motsvarande belopp som skada på fordon. Fordonets värdeminskning ersätts inte.
Enligt 5 kap. 5 § i skadeståndslagen (412/1974) ska vid sakskada ersättas kostnaderna för reparation av saken och andra omkostnader till följd av skadan samt värdeminskning eller värdet av förstört eller förskingrat gods och därtill minskning i inkomst eller uppehälle.
Från trafikförsäkringen ersätts en skada som de facto har uppstått genom en trafikskada, och den skadelidande har i princip bevisbördan för hur skadan uppkommit och för den uppkomna skadans storlek. Enligt vedertagen praxis vid ersättning av trafikskador betalas för den tid ett fordon repareras stilleståndsersättning, alltså ersättning för förlorad nytta av användning av fordonet, om annan bevisning saknas. Ersättningens storlek baserar sig på normersättningar som trafikskadenämnden årligen fastställer.
Beloppen av dessa normersättningar som nämnden årligen fastställer baseras närmast på de anskaffningskostnader som är onyttiga under stilleståndstiden och, i fråga om fordon som används i företagsverksamhet, också på den andel av rörelsevinsten som hänför sig till bilen. Avsikten med stilleståndsersättningen är att kompensera de genomsnittliga kostnaderna för anskaffning av motorfordon av viss typ, som motsvarar det skadade fordonet. Om den skadelidande visar att den faktiska skada som han eller hon lidit överstiger den stilleståndsersättning som är förenlig med gällande anvisning, ersätts det faktiska skadebeloppet i enlighet med principen om full ersättning.
Utöver den ovannämnda normersättningen betalas normersättning för förarlön. Den motsvarar förarlön som på grund av skadan gått till spillo plus lönebikostnader. Rätt till ersättning för förarlön har ett företag som i sin anställning har en chaufför som inte kan arbeta som chaufför därför att ett fordon har skadats eller förstörts till följd av en trafikskada och företaget ändå är skyldigt att betala lön till chauffören.
Normenlig stilleståndsersättning betalas för samtliga stilleståndsdagar i alla motorfordonsklasser. Betalningen av ersättning förutsätter att en tillförlitlig utredning om stilleståndstiden, exempelvis ett av verkstaden utfärdat intyg över stilleståndstiden, har lämnats in till försäkringsanstalten. Om inget intyg över stilleståndstiden står att få ersätts den uppskattade stilleståndstiden.
Normersättningen för stilleståndstid för taxibilar och ersättningen för förarlön är antingen enkel eller dubbel beroende på om fordonet använts i ett eller två skift per dygn. För att normersättningen för stilleståndstid ska betalas i fråga om taxibilar som används i två skift förutsätts det att taxibilen regelbundet används i två skift året om. Detta krav anses bli uppfyllt om yrkesutövaren kan visa att han i sin tjänst har en eller flera chaufförer och att antalet körtimmar för bilen i fråga överstiger 3 600 per år.
Enligt den utredning som nämnden haft tillgång till reparerades fordonet på en verkstad 2–4.1.2024. Enligt verkstadens faktura som getts in till nämnden var fordonet trafikdugligt utanför reparationstiden. Nämnden har dessutom haft tillgång till taxiföretagets resultaträkning för tiden 6/2023–11/2023 och 6/2022–11/2022. Enligt taxiföretagaren används taxibilen i två skift och chaufförerna är anställda. Till nämnden har inte lämnats in utredning om chaufförernas löner eller arbetsskift under stilleståndstiden.
Försäkringsanstalten har i ersättning för stilleståndstid betalat 212,36 euro per dag, sammanlagt 637,08 euro för de tre reparationsdagarna. Ersättningen har bestämts på basis av den förlorade inkomsten enligt den resultaträkning som taxiföretagaren har gett in på försäkringsanstaltens begäran.
Enligt tabellen över normersättningar för fordons stilleståndstid som nämnden har fastställt för år 2024 är stilleståndsersättningen för en taxibil som används i ett skift 34,27 euro/dag, och normersättningen för förarlön är 189,05 euro/dag. Normersättningarna uppgår därmed till 223,32 euro/dag.
Den skadelidande företagaren har hänvisat till att det i ett e-postmeddelande som skickades efter skadan berättades att stilleståndsersättning skulle betalas i enlighet med nämndens tillämpningsanvisning. Nämnden har haft tillgång till meddelandet. I meddelandet, som också innehöll andra anvisningar för hur det skulle gås till väga, konstaterades det att ”korjausajalta korvaamme Liikennevahinkolautakunnan määrittämän seisonta-aikakorvauksen” (i ersättning för reparationstiden betalar vi den stilleståndsersättning som Trafikskadenämnden har fastställt). Enligt nämndens uppfattning kan uttrycket i e-postmeddelandet ändå inte anses vara ett ersättningsbeslut som är förpliktande för försäkringsanstalten och inte heller ett därmed jämförbart viljeuttryck.
Nämnden konstaterar att syftet med normersättningarna är att likartade skador ersätts på ett jämlikt sätt och att man samtidigt undgår en skadeutredning som är arbetskrävande i förhållande till ersättningsintresset. Om den skadelidande yrkar på en stilleståndsersättning som överstiger nämndens norm, kan den som söker ersättning förutsättas bevisa det faktiska skadebeloppet.
Nämnden anser att det i synnerhet beträffande enstaka dagar är en utmaning att på basis av enbart resultaträkningen visa den förlorade nyttan av användning av ett fordon som är i bruk som taxibil, varvid nämndens normersättning är gångbar för fastställande av ersättningen. Av den resultaträkning som getts in till nämnden framgår att företagets omsättning och resultat för åren 2022 och 2023 före bokslutsdispositioner och skatt har varierat kraftigt under den period som granskats, vilket enligt nämnden ytterligare försvårar bevisningen av den faktiska förlorade nyttan. Av försäkringsanstaltens ersättningsbeslut och av annan utredning framgår inte heller närmare hur resultatet per dag har räknats fram.
Av de utredningar som nu varit tillgängliga framgår ändå inte att taxin regelbundet skulle ha använts i två skift före trafikskadan.
Enligt nämndens uppfattning går det inte att på ett tillräckligt sätt klarlägga storleken av den faktiska skada som uppkom när det skadade fordonet blev stående i tre dagar. Eftersom tillräckliga bevis för den ekonomiska skada som drabbade företaget inte står att få uppskattar nämnden skadebeloppet i enlighet med 17 kap. 2 § 3 mom. i rättegångsbalken. Nämnden uppskattar skadebeloppet till nämndens normersättning för stilleståndstid för en taxibil som används i ett skift plus ersättning för förarlön för tre dagar. Detta blir sammanlagt 669,96 euro. Med beaktande av den tidigare utbetalda ersättningen ska 32,88 euro i tilläggsersättning betalas ut.
Nämndens beslut var enhälligt.