förflytta till huvudinnehållet
fontstorlek:
Suomeksi EN
  • Trafikskador

    Trafikskador

    • Användningshjälparen
    • Vad är en trafikskada?
    • Huvudprinciper för ersättningar
    • Framläggande av ersättningsanspråk
    • Ersättningsinstruktioner

      Ersättningsinstruktioner

      • Tillfälligt men (sveda och värk)
      • Trafikförsäkringens ersättningsinstruktioner PDF
      • Bestående men
      • Bestående kosmetiskt men
      • Inkomstbortfall
      • Förlust av underhåll
      • Sjukvårdskostnader och andra utgifter
      • Ersättningar till närstående
      • Rehabilitering som ersätts från trafikförsäkringen
      • Egen medverkan
      • Metod för betalning av ersättningar
      • Indexjustering och fortlöpande ersättningar
      • Sammanjämkning av ersättningar
      • Sakskador
      • Ersättningsbelopp sedan 1960
    • Tillämpningsanvisningar

      Tillämpningsanvisningar

      • Tillämpningsanvisningar 2024
      • Tillämpningsanvisningar 2023
      • Tillämpningsanvisningar 2022
      • Tillämpningsanvisningar 2021
      • Tillämpningsanvisningar 2020
      • Tillämpningsanvisningar 2019
      • Tillämpningsanvisningar 2018
      • Tillämpningsanvisningar 2017
      • Tillämpningsanvisningar 2016
      • Tillämpningsanvisningar 2015
      • Äldre ersättningsinstruktioner
    • Elektronisk begäran om rekommendation till avgörande
  • Patientskador

    Patientskador

    • Patientförsäkring
    • Vad är en patientskada?

      Vad är en patientskada?

      • Situationer där lagen tillämpas
      • Förutsättningar för ersättning
      • Ersättningsgrunder
    • Huvudprinciper för ersättningar

      Huvudprinciper för ersättningar

      • Skadeståndsrättsliga principer
      • Fastställande av ersättning
    • Elektronisk begäran om rekommendation vid patientskadeavdelningen
    • Publicerade rekommendationer

      Publicerade rekommendationer

      • Gastrokirurgi, gastroenterologi
      • Kardiologi
      • Neurokirurgi
      • Neurologi
      • Ortopedi och traumatologi
      • Ögonsjukdomar
      • Hjärt- och lungkirurgi
      • Urologi, kvinnosjukdomar
      • Blodkärlskirurgi
  • Uträtta ärenden

    Uträtta ärenden

    • Handläggning i nämnden
    • Trafikskador

      Trafikskador

      • Förfarande i trafikskadeärenden
      • anvisningar till ändringssökande
    • Patientskador

      Patientskador

      • Handläggning vid avdelningen för patientskadeärenden
      • Vanliga frågor och svar
  • Aktuellt
  • Nämnden

    Nämnden

    • Kontaktuppgifter
    • Medlemmar och ersättare

      Medlemmar och ersättare

      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för trafikskadeärenden
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för patientskadeärenden
    • Verksamhetsberättelser
  • Sök
  • Trafikskador
    • Användningshjälparen
    • Vad är en trafikskada?
    • Huvudprinciper för ersättningar
    • Framläggande av ersättningsanspråk
    • Ersättningsinstruktioner
      • Tillfälligt men (sveda och värk)
      • Trafikförsäkringens ersättningsinstruktioner PDF
      • Bestående men
        • Skador som har inträffat 1.1.2006 eller senare
        • Skador som inträffat före 1.1.2006
        • Ersättning för förvärrat bestående men
      • Bestående kosmetiskt men
      • Inkomstbortfall
        • Inkomstbortfall för löntagare
        • Inkomstbortfall för företagare
          • Lantbruksföretagare
        • Varaktig förlust av arbetsförmågan hos personer under 18 år
        • Försenade förvärvs- eller näringsinkomster
        • Ålder för ålderspension
        • Delfaktorer i beräkningen av årsinkomsten
      • Förlust av underhåll
        • Ersättningsberättigade
        • Fastställande av ersättning
        • Hushållsarbete
        • Beräkning av ersättningsbeloppet
        • Skilsmässa
        • Ålder för ålderspension
      • Sjukvårdskostnader och andra utgifter
        • Vårdbidrag
        • Klädbidrag
      • Ersättningar till närstående
        • Deltagande i vården
        • Personskada som tillfogats närstående till följd av dödsfall
        • Psykiskt lidande som tillfogats närstående till följd av dödsfall
        • Begravningskostnader
      • Rehabilitering som ersätts från trafikförsäkringen
      • Egen medverkan
      • Metod för betalning av ersättningar
      • Indexjustering och fortlöpande ersättningar
      • Sammanjämkning av ersättningar
      • Sakskador
        • Förlorad nytta av användning
        • Tabell över normersättningar för stilleståndstid
        • Ersättande av kostnader för tillfällig bil
        • Ersättande av kostnader för flyttning av bussar
        • Ersättande av förarlön
        • Tåg- och spårvagnsmateriel
      • Ersättningsbelopp sedan 1960
    • Tillämpningsanvisningar
      • Tillämpningsanvisningar 2024
      • Tillämpningsanvisningar 2023
      • Tillämpningsanvisningar 2022
      • Tillämpningsanvisningar 2021
      • Tillämpningsanvisningar 2020
      • Tillämpningsanvisningar 2019
      • Tillämpningsanvisningar 2018
      • Tillämpningsanvisningar 2017
      • Tillämpningsanvisningar 2016
      • Tillämpningsanvisningar 2015
      • Äldre ersättningsinstruktioner
    • Elektronisk begäran om rekommendation till avgörande
  • Patientskador
    • Patientförsäkring
    • Vad är en patientskada?
      • Situationer där lagen tillämpas
      • Förutsättningar för ersättning
      • Ersättningsgrunder
        • Vårdskador
        • Utrustningsfel
        • Skador på implanterade sjukvårdsprodukter
        • Infektionsskador
        • Oavsiktliga skador
        • Skador på behandlingslokal eller -utrustning
        • Skador till följd av felexpediering av läkemedel
        • Oskäliga skador
    • Huvudprinciper för ersättningar
      • Skadeståndsrättsliga principer
      • Fastställande av ersättning
    • Elektronisk begäran om rekommendation vid patientskadeavdelningen
    • Publicerade rekommendationer
      • Gastrokirurgi, gastroenterologi
      • Kardiologi
      • Neurokirurgi
      • Neurologi
      • Ortopedi och traumatologi
        • Akillessena
        • Fotblad
        • Höft
        • Vrist
        • Knä
        • Rygg
        • De övre extremiteterna
      • Ögonsjukdomar
      • Hjärt- och lungkirurgi
      • Urologi, kvinnosjukdomar
      • Blodkärlskirurgi
  • Uträtta ärenden
    • Handläggning i nämnden
    • Trafikskador
      • Förfarande i trafikskadeärenden
      • anvisningar till ändringssökande
    • Patientskador
      • Handläggning vid avdelningen för patientskadeärenden
      • Vanliga frågor och svar
  • Aktuellt
  • Nämnden
    • Kontaktuppgifter
    • Medlemmar och ersättare
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för trafikskadeärenden
      • Medlemmar och ersättare vid avdelningen för patientskadeärenden
    • Verksamhetsberättelser
  • Suomeksi
  • Startsida /
  • Trafikskador /
  • Användningshjälparen /
  • Förlorad nytta av användning. Stilleståndstid. Försening av reparation LV 23/808
återvänd till användningshjälparen

Förlorad nytta av användning. Stilleståndstid. Försening av reparation LV 23/808

Rekommendation

ÖRLORAD NYTTA AV ANVÄNDNING. STILLESTÅNDSTID. FÖRDRÖJNING AV REPARATION PÅ GRUND AV PROBLEM MED TILLGÅNGEN TILL RESERVDELAR

Plenum 10.4.2024

LV 23/808

I ärendet var det fråga om under hur lång tid den förlorade nyttan av användning av ett fordon skulle ersättas, när reparationen hade dragit ut på tiden på grund av ett av parternas åtgärder oberoende problem med tillgången på reservdelar. Nämnden ansåg att försäkringsbolaget inte kunde begränsa sitt ersättningsansvar, även om tillgången till reservdelar hade fördröjts betydligt. Orsaken till att reparationen fördröjdes hade inte visats vara så oförutsedd och exceptionell att försäkringsbolaget skulle kunna begränsa sitt ersättningsansvar på grund av den.

UPPGIFTER OM HÄNDELSEFÖRLOPPET

Ett fordon (fordonskategori T1b, jordbrukstraktor) skadades i en trafikskada. Reparationen av den så att den skulle återfå ett trafikdugligt skick fördröjdes på grund av bristande tillgång till reservdelar. Stilleståndstiden kom att bli 133 dygn, av vilka de egentliga reparationsdagarna var fyra stycken.

Försäkringsbolaget ersatte den förlorade nyttan av användning under totalt 34 stilleståndsdagar, av vilka fyra berodde på reparation av fordonet och 30 berodde på väntan på reservdelar som behövdes för reparationen.

Enligt försäkringsbolaget var en så lång fördröjning av erhållandet av reservdelar inte något som skadevållaren skäligen kunde förutse. Enligt bolaget hade väntan på reservdelar och den därav följande förlängningen av reparationstiden efter 30 väntedagar inte längre ett direkt och omedelbart orsakssamband med trafikskadan, i stället hade de andra orsaker.

Den skadelidande yrkade i sin begäran om rekommendation till avgörande på att den förlorade nyttan av användning skulle ersättas under hela stilleståndstiden, eller åtminstone under en betydligt längre tid än den ersatta tiden.   Reparationen hade tagit lång tid, eftersom skadan drabbade delar som behöver ersättas med nya bara vid motsvarande skador, som inträffar sällan. Ambitionen var hela tiden att fordonet så snabbt som möjligt skulle kunna börjas användas i vägtrafik igen.

NÄMNDENS AVGÖRANDE

Tillämpliga lagrum      

Enligt 1 § i trafikförsäkringslagen (460/2016) innehåller denna lag bestämmelser om ersättning för person- och sakskador som orsakas av användning av motorfordon i trafik och om trafikförsäkring som tecknas mot sådana skador.

Enligt 37 § 1 mom. i trafikförsäkringslagen bestäms ersättning för sakskada i enlighet med 5 kap. 5 § i skadeståndslagen, om inte något annat föreskrivs i denna lag. Enligt 2 mom. ersätts reparationskostnaden eller motsvarande belopp som skada på fordon. Fordonets värdeminskning ersätts inte.

Enligt 5 kap. 5 § i skadeståndslagen ska vid sakskada ersättas kostnaderna för reparation av saken och andra omkostnader till följd av skadan samt värdeminskning eller värdet av förstört eller förskingrat gods och därtill minskning i inkomst eller uppehälle.

Ersättning för stilleståndstid

Ersättning för trafikskada som åsamkats till följd av motorfordons användning i trafik betalas från trafikförsäkringen i det fall att motorfordonet inte har kunnat användas (stilleståndstid). Förlorad nytta av fordonsanvändning ersätts i allmänhet utgående från de grunder för och belopp av stilleståndsersättning som fastställs i nämndens instruktioner. Om den skadelidande kan visa att den faktiska skada som han eller hon lidit överstiger den riktvisande stilleståndsersättning som nämnden fastställt, ersätts det faktiska skadebeloppet..

Som skada som ska ersättas från trafikförsäkringen har av hävd betraktats förlorad nytta av användning av motorfordon under den tid som åtgår till anskaffning av reservdelar som behövs för att reparera fordonet (HD 1973 II 70). Förlorad nytta av användning under stilleståndsdagar har dock inte ansetts vara en skada som ska ersättas från trafikförsäkringen, när reparationen av en bil har fördröjts genom reparationsverkstadens vållande (HD:1985-II-32).

I nämndens avgörandepraxis har det vedertaget utgåtts från att överenskommelsen om reparation av skadorna är ett avtal mellan fordonets ägare eller innehavare och reparationsverkstaden, när reparationsarbetet inte utförs på uppdrag av försäkringsbolaget. Då är en fördröjning som orsakas av ett fel i reparationsverkstadens prestation inte en sakskada som trafikförsäkringen ska ersätta, utan den skadelidande ska framställa sitt ersättningsanspråk till reparationsverkstaden. Ansvaret för kvaliteten på reparationsarbetet och för att reparationsarbetet utförs utan dröjsmål omfattas av avtalsförhållandet mellan den som beställt reparationsarbetet och den som utför reparationen.

I ärendet var det ostridigt att fordonet i 133 dygn inte var i trafikdugligt skick. Ostridigt var likaså att reparationstiden inte förlängdes av en orsak som berodde på fordonets ägare eller den som utförde reparationsarbetet. Enligt försäkringsbolagets skadeinspektör hade tillgången till delar som behövdes för fordonet varit betydligt försvårad på grund av en brand i tillverkarens lager, och därför fanns inte heller den reservdel som skulle ersätta en skadad del i den skadelidandes fordon att tillgå inom rimlig tid. Tillfällig reparation var inte möjlig.

Enligt 37 § i trafikförsäkringslagen bestäms ersättning för sakskada i enlighet med 5 kap. 5 § i skadeståndslagen, om inte något annat föreskrivs i trafikförsäkringslagen.  Trafikförsäkringslagen innehåller inte någon hänvisning till vare sig 2 kap. 1 § 2 mom. eller 6 kap. 1 § i skadeståndslagen, där det föreskrivs om jämkning av skadestånd. Av de tillämpliga bestämmelserna framgår inte om risken t.ex. vid problem med tillgången på reservdelar ska bäras av fordonsinnehavaren eller försäkringsbolaget.

När en ersättning från trafikförsäkringen bestäms är utgångspunkten att ekonomiskt bortfall som en skada resulterat i ersätts fullt ut i enlighet med principen om full ersättning.

På grund av logistiska förändringar inom bilindustrin förlängs produktionskedjorna, vilket har lett till att leveranstiderna för reservdelar blivit längre. En enskild konsuments möjlighet att påverka den här situationen är liten, medan försäkringsbolaget kan beakta i försäkringspremierna som det tar ut hos försäkringstagarna att utgifterna för ersättningar som beror på de här omständigheterna stiger.

Enligt nämndens uppfattning ska förlorad nytta av användning av fordon i överensstämmelse med principen om full ersättning i allmänhet ersättas under hela den tid då ett fordon inte har kunnat användas till följd av en trafikskada och när förhindrandet av användning inte beror på den som utför reparationsarbetet eller på fordonets innehavare. Ersättningsansvaret minskas därför inte ens av en betydande fördröjning i tillgången till reservdelar för motorfordon. I fallet hade det inte visats att reparationsarbetet skulle ha fördröjts av en så oförutsedd exceptionell orsak att försäkringsbolaget på grundval av den skulle kunna begränsa sitt ersättningsansvar.

Nämnden rekommenderade att den förlorade nyttan av användning ersätts under hela den 133 dygn långa reparationstiden.

Nämnden var enig.

  • Kontaktuppgifter till avdelningen för trafikskador
  • Kontaktuppgifter till avdelningen för patientskador

© 2021 - Trafik- och patientskadenämnden

  • Dataskyddsbeskrivning 
  • Tillgänglighetsutlåtande
  •