Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Julkaistut ratkaisusuositukset /
  • Myötävaikutus. Henkilövahinko. LV 24/1670
Palaa soveltamisohjeisiin

Myötävaikutus. Henkilövahinko. LV 24/1670

Suositus 17.10.2025

Täysistunto 2.10.2025

Arvioitavana oli se, oliko vahinkoa kärsinyt aiheuttanut vahingon törkeällä huolimattomuudellaan, kun hän oli polkupyöräilijänä kääntynyt suojatielle päin punaista valoa. Äänestyksen jälkeen lautakunnan enemmistö piti menettelyä törkeänä huolimattomuutena. Vähemmistön mielestä kyseessä ei ollut tietoinen ja harkittu riskinotto, eikä törkeän huolimattomuuden kynnys siten ylittynyt.  

TAPAHTUMATIEDOT

Vahinkoa kärsinyt ajoi kaupunkialueella polkupyörällä ja kääntyi suojatielle, vaikka hänelle paloi liikennevalo-opastimen punainen valo. Tämän seurauksena hän jäi linja-auton alle.

RATKAISUSUOSITUSPYYNTÖ

Vakuutuslaitos esitti henkilövahingosta maksettavia korvauksia alennettavaksi 1/3 osalla (liikennevakuutuslaki 47 §), koska vahinkoa kärsinyt oli ajanut polkupyörällä suojatielle päin jalankulkijoiden punaista valoa. Tämän seurauksena ajoneuvo oli törmännyt häneen. Punaista valoa päin ajaminen on vakiintuneesti katsottu törkeän tuottamukselliseksi ja näin ollen vakuutuslaitos esitti, että korvaukset suoritetaan yhdellä kolmasosalla (1/3) alennettuna.

VASTINE

Vahinkoa kärsinyt ei toimittanut lautakunnalle vastinettaan vakuutuslaitoksen esityksen johdosta.

LAUTAKUNNAN RATKAISUSUOSITUS

Sovellettavat säännökset ja oikeusohjeet

Liikennevakuutuslain (460/2016) 47 §, 1 ja 2 momentit

Vahinkotapahtuman aiheuttaminen ja siihen myötävaikuttaminen

Jos joku on tahallisesti aiheuttanut itselleen henkilövahingon, korvausta suoritetaan ainoastaan siltä osin kuin muut olosuhteet ovat vaikuttaneet vahingon syntymiseen. Jos joku on törkeällä huolimattomuudella myötävaikuttanut kärsimänsä henkilövahingon syntymiseen, korvausta voidaan alentaa tai evätä se sen mukaan kuin olosuhteet huomioon ottaen on kohtuullista.

Liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain mukaisiin korvauksiin ei tehdä 1 momentissa tarkoitettua vähennystä. Jos korvaus evätään kokonaan, ei kuntoutustakaan korvata.

Arviointi

Liikennevakuutuslain perustelujen (HE 123/2015, s. 88) mukaan kohtuusarviointi tehdään törkeän huolimattomuuden asteen ja vahinkoa kärsineen menettelyn kokonaisarviointina. Törkeästä huolimattomuudesta on kyse silloin, jos vahinkoa kärsinyt on mieltänyt suuren vahingon vaaran ja suhtautunut siihen välinpitämättömästi. Törkeää huolimattomuutta voi ilmentää esimerkiksi olosuhteisiin nähden huomattava ylinopeus.

Arvioitavana on se, onko vahinkoa kärsineelle henkilövahingosta liikennevakuutuksen perusteella maksettavaa korvausta alennettava hänen oman myötävaikutuksensa takia.

Tutkintailmoituksesta ilmenee, että liikennevahinko tapahtui lauantai-iltapäivänä syyskuussa 2024 kaupungissa katujen risteyksessä. Valoisuus vastasi päivänvaloa. Tutkintailmoituksen perusteella alkoholilla ei ollut osuutta tapahtuneeseen.

Linja-auton kuljettaja kertoi poliisille ajaneensa vihreillä valoilla ajoväylällään, kun täysin yllättäen risteyksessä hänen tulosuunnastaan katsottuna oikealta pyöräilijä tuli hänen eteensä punaista liikennevaloa noudattamatta. Linja-auton kuljettaja kertoi ehtineensä painaa jarrua, mutta pyöräilijä jäi linja-auton alle. Kuljettaja kertoi ajaneensa n. 30–40 km/h.

Silminnäkijä kertoi ajaneensa polkupyörällä yhdessä ystävänsä (=vahinkoa kärsineen)) kanssa katua eteenpäin mennäkseen erääseen kauempana olevaan kohteeseen. Hän oli huutanut vahinkoa kärsineelle, että mennään seuraavasta vasemmalle, mutta vahinkoa kärsinyt oli ilmeisesti ymmärtänyt asian väärin ja kääntynyt välittömästi päin punaista liikennevaloa suoraan linja-auton alle.

Lautakunnalla on ollut käytössään tutkintailmoituksen lisäksi vahinkoilmoitus. Sen mukaan bussi ajoi 35–40 km/h ja sillä oli vihreät valot. Bussin tullessa suojatien kohtaan pyöräilijä kurvasi suojatielle, vaikka silloin jalankulkijoilla paloi punainen valo. Sitten bussi törmäsi pyöräilijään. Vahinkoilmoitus sisältää piirustuksen tapahtuneesta.

Korvauksen epääminen tai alentaminen edellyttää sen osoittamista, että aiheutunut henkilövahinko on kokonaan tai ainakin osaksi syy-yhteydessä vahinkoa kärsineen menettelyyn. Lisäksi tulee osoittaa, että vahinkoa kärsinyt on myötävaikuttanut vahinkonsa syntymiseen törkeällä huolimattomuudella.

Lautakunnan näkemyksen mukaan huolimattomuuden asteen arvioinnissa tulee ottaa huomioon muun muassa huolellisuusvelvoitteen merkittävyys, huolellisuusvelvoitteen laiminlyönnin merkitys vahinkoriskiin sekä huolellisuusvelvoitteen laiminlyönnin kesto.

Törkeänä huolimattomuutena voidaan pitää sitä, että vahinkoa kärsinyt on tietoinen oman toimintansa aiheuttamasta vahinkoriskistä, mutta suhtautunut siihen välinpitämättömästi. Arvio huolimattomuuden laadusta on tehtävä tapauskohtaisesti olosuhteista saadun selvityksen perusteella. Harkinnassa on otettava huomioon, mikä merkitys vahinkoa kärsineen menettelyllä on ollut vahinkotapahtuman aiheutumiseen, ja voidaanko hänen vallinneissa olosuhteissa arvioida menetelleen törkeän huolimattomasti.

Vahinkopaikan risteyksessä on ollut pyöräilijälle liikennevalo-opastin. Lautakunnan ratkaisukäytännössä tarkoituksellista punaisia liikennevaloja päin kulkemista tai ryntäämistä ajoradalle liikennetilannetta huomioimatta pidetään yleensä törkeänä huolimattomuutena, joka johtaa korvauksen alentamiseen tai epäämiseen.

Tässä tapauksessa vahinkoa kärsinyt on ollut ystävänsä kanssa ollut pyöräilemässä kadulla, kun hänen ystävänsä on kehottanut häntä kääntymään ”seuraavasta vasemmalle”.  Bussin kuljettajan mukaan vahinkoa kärsinyt oli täysin yllättäen tullut  hänen eteensä oikealta punaisia valoja päin. Vahinkoa kärsineen omaa kertomusta tapahtumien kulusta ei ole ollut lautakunnan käytettävissä.

Lautakunta katsoo, että edellä kuvatuissa olosuhteissa punaista liikennevaloa päin ajamalla vahinkoa kärsinyt on ottanut tietoisen riskin ja suhtautunut välinpitämättömästi hänelle mahdollisesti aiheutuvan henkilövahingon vaaraan. Törkeä huolimattomuus on ilmennyt tässä tapauksessa siinä, ettei vahinkoa kärsinyt ole kääntyessään varmistunut siitä, mikä valo hänelle palaa ja voiko siten kääntyminen tapahtua turvallisesti. Hän on näin menettelemällä myötävaikuttanut henkilövahinkonsa syntymiseen liikennevakuutuslain 47 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla törkeällä huolimattomuudellaan. Lautakunta katsoo, että suoritettavia korvauksia on kohtuullista alentaa 1/3 osalla.

Kyseessä oli äänestysratkaisu äänin 6-4.

Vähemmistöön jääneet puheenjohtaja sekä kolme jäsentä totesivat seuraavaa:

Olosuhteista saadun vajavaisen selvityksen perusteella lautakunta arvioi kyseessä todennäköisesti olleen ennemminkin vahinkoa kärsineen ajatusvirheestä tai muusta hetkellisestä erheestä seurannut liikennesääntöjen vastainen menettely kuin tietoinen ja harkittu liikennesääntöjen rikkominen. Siksi vahinkoa kärsineen menettelyn ei voida katsoa olleen liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla törkeän huolimatonta pelkästään sen seikan perusteella, että hänelle on palanut punainen liikennevalo hänen ryhtyessään ylittämään suojatietä. 

Näillä perusteilla vähemmistöön jääneet katsoivat asiassa jääneen näyttämättä, että vahinkoa kärsinyt olisi myötävaikuttanut henkilövahinkonsa syntymiseen liikennevakuutuslain 47 §:n 1 momentin tarkoittamalla törkeällä huolimattomuudella ja henkilövahingon perusteella maksettavia korvauksia ei tulisi alentaa.

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •