Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Korvausohjeet /
  • Pysyvä haitta /
  • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
  • Käyttöapuri
  • Mikä on liikennevahinko
  • Korvausten pääperiaatteet
  • Korvausvaatimuksen esittäminen
  • Korvausohjeet
    • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
    • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
    • Pysyvä haitta
      • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
      • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
      • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
    • Pysyvä kosmeettinen haitta
    • Ansionmenetys
      • Palkansaajan ansionmenetys
      • Yrittäjän ansionmenetys
        • Maatalousyrittäjä
      • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
      • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
      • Vanhuuseläkeikä
      • Vuosiansiolaskelman osatekijät
    • Elatuksen menetys
      • Korvaukseen oikeutetut
      • Korvauksen määräytyminen
      • Kotityö
      • Korvausmäärän laskeminen
      • Avioero
      • Vanhuuseläkeikä
    • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Hoitotuki
      • Vaatelisä
    • Läheisen korvaukset
      • Hoitoon osallistuminen
      • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
      • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
      • Hautauskulut
    • Liikennevakuutuksen kuntoutus
    • Myötävaikutus
    • Korvausten suorittamistapa
    • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
    • Korvausten yhteensovittaminen
    • Esinevahingot
      • Käyttöhyödyn menettäminen
      • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
      • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
      • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
      • Kuljettajan palkan korvaaminen
      • Juna ja raitiovaunukalusto
    • Korvausmäärät vuodesta 1960
  • Soveltamisohjeet
    • Soveltamisohjeet 2024
    • Soveltamisohjeet 2023
    • Soveltamisohjeet 2022
    • Soveltamisohjeet 2021
    • Soveltamisohjeet 2020
    • Soveltamisohjeet 2019
    • Soveltamisohjeet 2018
    • Soveltamisohjeet 2017
    • Soveltamisohjeet 2016
    • Soveltamisohjeet 2015
    • Vanhemmat soveltamisohjeet
  • Julkaistut ratkaisusuositukset
    • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
  • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto

1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot

 

Korvaus yli 18-vuotiailla henkilöillä


Korvaus määritetään arvioimalla ensin vammoista aiheutuva haittaluokka. Sen jälkeen määritetään haittaluokkaa vastaava peruskorvaus. Kun peruskorvauksen määrä kerrotaan ikätekijällä, saadaan varsinainen maksettava korvaus. Jokainen eletty ikävuosi 18 vuoden jälkeen pienentää korvausmäärää 75 vuoden ikään saakka.

Peruskorvauksen määrä lasketaan 18-vuotiaan henkilön perusmäärää lähtökohtana pitäen. Korvausmäärä lasketaan siten, että vahinkoa kärsineen ikänä pidetään hänen vahingon sattumishetken ikäänsä lisättynä yhdellä vuodella (laskennallinen ikä).

Ikätekijä eri ikäisillä ihmisillä

Peruskorvauksesta vähennetään 65 vuoden ikään saakka 1 % kultakin ikävuodelta, jotka ylittävät laskennallisen 18 vuoden iän. 
Laskennallisesti yli 65-vuotiaan vahinkoa kärsineen peruskorvauksesta vähennetään (ikäkausilta 18 – 65 muodostuvan 47 %:n vähennyksen lisäksi) 2 % kutakin 65 vuotta ylittävää täyttä ikävuotta kohti 74 vuoden ikään saakka (=laskennallinen ikä 75 vuotta). 75-vuoden laskennallisesta iästä alkaen ikä ei enää vähennä korvausmäärää.  

 

 

Esimerkki
Vahinkoa kärsinyt on liikennevahingon sattuessa 55-vuotias, haittaluokka 5.
Laskennallinen ikä 56 vuotta (55+1).

Perusmääräinen korvaus kutakin haittaluokkaa kohti on vuoden 2023 tasossa 4 400 €, joten viittä haittaluokkaa vastaava perusmäärä on 5 x 4 400, eli 22 000 €.

Korvaus:
22 000 € - [(55+1 - 18) / 100] x 22 000 € = 13 640 €


 

Nuoren henkilön korvaus 1.1.2006 alkaen sattuneissa liikennevahingoissa


Kun vammautunut on vahinkotapahtuman sattuessa alle 17-vuotias, määrätään pysyvän haitan korvaus aluksi nuoren henkilön korvauksena siten, että se koskee aikaa pysyvän haitan aiheutumisesta 18 vuoden ikään saakka. Korvauksena maksetaan vammautuneen vahinkopäivän mukaista laskennallista ikää vastaava määrä. Laskennallisena ikänä pidetään ikää vahinkopäivänä lisättynä yhdellä vuodella. 

Korvaus määritetään arvioimalla ensin vammoista aiheutuva haittaluokka. Sen jälkeen määritetään haittaluokan mukainen nuoren henkilön perusasteikkoa vastaava peruskorvaus. Tämä peruskorvausmäärä kerrotaan luvulla, jossa 18:sta vähennetään laskennallinen ikä vahinkohetkellä. Näin saatu korvausmäärä jaetaan lopuksi 18:lla, jolloin saadaan korvausmäärä, joka kattaa pysyvän haitan sen aiheutumisesta 18 vuoden ikään saakka.  

18 vuoden iässä maksetaan varsinainen korvaus pysyvästä haitasta 18-vuotiaan henkilön perusmäärän mukaan.

Esimerkki:
Nuoren henkilön korvaus, vahinkoa kärsineen ikä liikennevahingon sattuessa 8 vuotta 7 kuukautta, haittaluokka 6.

Nuoren henkilön perusmääräinen korvaus kutakin haittaluokkaa kohti on vuoden 2023 tasossa 2 200 €, joten kuutta haittaluokkaa vastaava perusmäärä on 6 x 2 200 €, eli 13 200 €.


Korvaus:
[18-(8+1)] x 13 200 € / 18 = 6 600 €

Varsinainen korvaus: 18 vuotiaan henkilön haittaluokkaa 6 vastaava varsinainen  korvaus on vuoden 2023 tasossa 26 400 €

 

Elämänlaadun erityinen heikkeneminen korotustekijänä 1.1.2006 alkaen sattuneissa liikennevahingoissa


Vahingonkorvauslain 5:2 c §:n 2 momentin mukaan korvausta korottavana tekijänä voidaan ottaa huomioon henkilövahingosta vahinkoa kärsineelle aiheutunut elämänlaadun erityinen heikentyminen. Vahinkoa kärsineen elämänlaadun erityinen heikkeneminen on korvauksen korotusperuste, jota on sovellettava suppeasti. Tavanomaisten vapaa-ajan käyttöön liittyvien toimintojen menetys tai vaikeutuminen tulee yleensä katetuksi varsinaisella pysyvästä haitasta maksettavalla korvauksella.

Elämänlaadulla tarkoitetaan sitä, millaiset mahdollisuudet vahinkoa kärsineellä on elää täysipainoista elämää omien persoonallisten tottumustensa, taipumustensa ja tavoitteidensa mukaisesti. 
Korvausta tulee tällä perusteella korottaa vain siinä tapauksessa, että henkilövahinko heikentää vahinkoa kärsineen elämänlaatua olennaisesti enemmän kuin vastaavanlaisen henkilövahingon kärsineiden elämänlaatua yleensä. Esimerkiksi vahingon johdosta laitoshoitoon joutumista ei sellaisenaan voida pitää pysyvän haitan korvauksen korotusperusteena.

Vahinkoa kärsineen elämänmuodon tai -piirin poikkeuksellinen muutos voi olla peruste korottaa pysyvän haitan korvausta. Elämänlaadun erityisestä heikkenemisestä voidaan korvaus maksaa silloin, kun esimerkiksi liikunnallista kilpaurheilua aktiivisesti harrastanut henkilö menettää pysyvästi liikuntakykynsä, tai kun hyvin aktiivinen, tavoitteelliseen itsensä kehittämiseen pyrkivä harrastaja liikennevahingon seurauksena on menettänyt edellytyksensä jatkaa harrastustansa. Tavanomaisten kuntoliikunta- tai muiden vastaavien harrastusmahdollisuuksien menettäminen ei ole peruste korottaa pysyvän haitan korvausta.

Erityisenä elämänlaadun heikentymisenä voidaan pitää myös sitä, että vahinkoa kärsinyt hänellä ennestään olleen muun vamman tai sairauden vuoksi joutuu liikennevahingossa saamansa pysyvän vamman vuoksi tavanomaista vaikeampaan asemaan. Esimerkkinä tällaisesta voidaan pitää tilannetta, jossa jo entuudestaan aistivammainen menettää kokonaan tai osittain toisenkin aistin.

Korotuksen määrää harkittaessa voidaan suuntaa antavasti käyttää seuraavia kertoimia:
- Kerroin on 1,1 jos vahinkoa kärsinyt harrasti ennen vahinkoa aktiivisesti ja tavoitteellisesti yhdistyksessä tai muussa yhteisössä kansallisen tason kilpailu-, näyttely-, julkaisu- tai esiintymistoimintaan tähtäävää harrastustoimintaa, jossa hän oli jo saavuttanut tulosta tai jos vahinkoa kärsineen elämänmuodossa tai - piirissä tapahtuu vahingosta johtuva poikkeuksellinen muutos.
- Kerroin on 1,3, jos vahinkoa kärsineen edellisessä kohdassa tarkoitettu toiminta on ollut kansainvälistä tai jos vahinkoa kärsineeltä on jo ennen liikennevahinkoa puuttunut yksi raaja ja hän on menettänyt liikennevahingon seurauksena toisenkin raajan.
- Kerroin on 1,5 jos jo ennen vahinkoa merkittävästi aistivammainen henkilö on vahingon seurauksena menettänyt osaksi tai kokonaan toisenkin aistin. 

Kerrointa määriteltäessä on otettava huomioon harrastuksen osalta sen kesto, aktiivisuuden aste ja saavutetut tulokset, aikaisemman vamman tai sairauden ja liikennevahingon seurauksena saadun vamman yhteisvaikutuksen vakavuus ja elämän muodon ja -piirin muuttumisen kohdalla muutoksen suuruus ja sopeutumis- sekä kompensointimahdollisuudet.

Edellä mainittuja kertoimia  ei käytetä, jos toiminta on ollut ammattimaista. 
 

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •