Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Korvausten pääperiaatteet
  • Käyttöapuri
  • Mikä on liikennevahinko
  • Korvausten pääperiaatteet
  • Korvausvaatimuksen esittäminen
  • Korvausohjeet
    • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
    • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
    • Pysyvä haitta
      • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
      • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
      • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
    • Pysyvä kosmeettinen haitta
    • Ansionmenetys
      • Palkansaajan ansionmenetys
      • Yrittäjän ansionmenetys
        • Maatalousyrittäjä
      • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
      • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
      • Vanhuuseläkeikä
      • Vuosiansiolaskelman osatekijät
    • Elatuksen menetys
      • Korvaukseen oikeutetut
      • Korvauksen määräytyminen
      • Kotityö
      • Korvausmäärän laskeminen
      • Avioero
      • Vanhuuseläkeikä
    • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Hoitotuki
      • Vaatelisä
    • Läheisen korvaukset
      • Hoitoon osallistuminen
      • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
      • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
      • Hautauskulut
    • Liikennevakuutuksen kuntoutus
    • Myötävaikutus
    • Korvausten suorittamistapa
    • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
    • Korvausten yhteensovittaminen
    • Esinevahingot
      • Käyttöhyödyn menettäminen
      • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
      • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
      • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
      • Kuljettajan palkan korvaaminen
      • Juna ja raitiovaunukalusto
    • Korvausmäärät vuodesta 1960
  • Soveltamisohjeet
    • Soveltamisohjeet 2024
    • Soveltamisohjeet 2023
    • Soveltamisohjeet 2022
    • Soveltamisohjeet 2021
    • Soveltamisohjeet 2020
    • Soveltamisohjeet 2019
    • Soveltamisohjeet 2018
    • Soveltamisohjeet 2017
    • Soveltamisohjeet 2016
    • Soveltamisohjeet 2015
    • Vanhemmat soveltamisohjeet
  • Julkaistut ratkaisusuositukset
    • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
  • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto

Korvausten pääperiaatteet

Korvaamiseen liittyviä vahingonkorvausoikeudellisia yleisiä periaatteita

Liikennevahingot korvataan liikennevakuutuslain mukaan. Ellei liikennevakuutuslaissa ole toisin säädetty, korvaukset määräytyvät vahingonkorvauslain mukaisesti. Useimmiten liikennevahinkoon syy-yhteydessä olevat epäedulliset seuraukset korvataan täysimääräisesti.  Tähän pääsääntöön on kuitenkin poikkeuksia: joissakin tilanteissa korvausten määrää on rajattu mm. tarpeellisuus- ja kohtuullisuusnäkökohtien perusteella. Vahinkoa kärsineellä on lisäksi velvollisuus rajoittaa vahinkoa. Korvausta voidaan myös alentaa tai evätä se kokonaan vahinkoa kärsineen oman myötävaikutuksen perusteella. 

 

Kaikkien korvausaiheiden osalta korvauskäytäntöjä ja korvausmääriä ei ole tarkoituksenmukaista ohjata yksityiskohtaisilla korvausohjeilla. Korvausohjeen puuttuminen ei siis ole osoitus siitä, että esimerkiksi jotakin liikennevahinkoon syy-yhteydessä olevaa kulua ei kuuluisi korvata liikennevakuutuksesta. Kussakin tilanteessa oikeus korvaukseen arvioidaan ensisijaisesti liikennevakuutuslain ja vahingonkorvauslain perusteella.

 

Syy-yhteys

Vakuutuskorvauksen maksamisen edellytyksenä on, että menetys on syy-yhteydessä moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämiseen. Lähtökohtana liikennevahinkojen osalta on, että korvausta vaativan tulee näyttää toteen korvauksen edellytykset, joihin kuuluu syy-yhteys vahinkotapahtuman ja vahinkoseurauksen välillä.

Auto oli kolarissa. Vahingon jälkeen omistaja havaitsi, että sen ohjausyksikkö ei toiminut. Ohjausyksikköön ei kuitenkaan ollut kohdistunut suoraa ulkoista iskua. Vahinkotarkastuksessa todettiin polttoainepumpun piirin olleen viallinen mikä oli rikkonut ohjausyksikön. Ohjausyksikön vika ei siten ollut todennäköisessä syy-yhteydessä liikennevahinkoon.

Syy-yhteyden toteaminen pohjautuu henkilövahingoissa lääketieteelliseen tutkimustietoon eri vammatyypeistä ja niitä aiheuttavista tekijöistä. Lisäksi otetaan huomioon kussakin yksittäistapauksessa saadut tiedot vahingon sattumistavasta, vammamekanismin voimakkuudesta ja todetun vamman laadusta. Syy-yhteyttä arvioitaessa kiinnitetään huomiota siihen, miten hyvin todettujen löydösten ja oireiden laatu sopii yhteen kuvatun vammamekanismin ja muiden asiasta saatavissa olevien tapahtumatietojen kanssa. Syy-yhteyden arvioinnissa otetaan lisäksi huomioon vahinkoa kärsineen muiden sairauksien vaikutus hänen nykytilaansa. Syy-yhteyttä ei yleensä voida pitää näytettynä vain sillä perusteella, että oireet ovat ilmaantuneet vahinkotapahtuman jälkeen. 

Syy-yhteyskysymyksen ratkaisu on oikeudellinen arvio. Syy-yhteyden arvioinnissa  otetaan lääketieteellisen selvityksen ohella huomioon lisäksi muutkin arviointiin vaikuttavat seikat. Kun kysymys on vakuutuskorvauksesta, merkitystä on myös vakuutusoikeudellisilla periaatteilla, joilla pyritään vakuutustapahtumien yhdenmukaiseen käsittelyyn ja johdonmukaiseen korvauslinjaan.
 

Jalankulkija oli kaatunut jäätyään peruuttavan auton töytäisemäksi. Hänelle aiheutui mustelmia ja ruhjevammoja olkapäähän. Terveysaseman tutkimuksissa ei todettu murtumia tai muita ruhjeita vakavampia vammoja. Myöhemmin olkapää kipeytyi ja sen liikkeissä oli rajoitteita. Niiden syyksi todettiin kiertäjäkalvosimen repeämä. Kiertäjäkalvosimen jänteen repeämä voi aiheutua voimakkaan ulkoisen voiman seurauksena, mutta se voi kehittyä myös ilman tapaturmaa rappeumasairauden seurauksena. Koska vammaenergia oli lievä, ja oireet ilmenivät vasta parin kuukauden kuluttua kaatumisesta, jänteen repeämä ei ollut todennäköisessä syy-yhteydessä liikennevahinkoon.

Autoilija törmäsi suojatietä ylittävään pyöräilijään, joka törmäyksen voimasta lensi katuun oikea olkapää edellä. Heti vahingon jälkeen ultraäänitutkimuksessa todettiin kiertäjäkalvosimen repeämä, joka varmentui magneettikuvauksessa. Pyöräilijällä ei todettu merkkejä kiertäjäkalvosimen rappeumaperäisistä muutoksista. Kiertäjäkalvosimen vaurio oli todennäköisessä syy-yhteydessä liikennevahinkoon.
 

 

Täyden korvauksen periaate ja rikastumiskielto

Vahinkojen korvaamisen keskeisiä periaatteita ovat täyden korvauksen periaate ja rikastumiskielto. Täyden korvauksen periaatteen mukaan vahinkoa kärsinyt on saatettava siihen taloudelliseen asemaan, jossa hän ilman vahinkoa olisi. Vahingon määrä arvioidaan vertaamalla toteutunutta tapahtumakulkua siihen, mitä ilman  vahinkoa olisi todennäköisesti tapahtunut.

Rikastumiskiellon mukaan vahinkoa kärsinyt ei saa hyötyä vahingosta eli vahingonkorvaus ei voi ylittää todellisen vahingon määrää.

Vahingon rajoittamisen periaate

Vahinkoa kärsineellä on velvollisuus rajoittaa korvattavan vahingon määrää. Vahinkoa kärsineen tulee toimia siten, että vahingon määrä jää mahdollisimman pieneksi. Vahinkoa kärsinyt ei voi esimerkiksi lykätä korjaus- tai muita vastaavia toimenpiteitä sen vuoksi, ettei korvausasiassa ole tehty ratkaisua. Vahinkoa kärsinyt on tämän periaatteen mukaisesti myös velvollinen pääsääntöisesti käyttämään hinnaltaan edullisimpia palveluita. Yrittäjän kohdalla vahingon rajoittamista voi olla esimerkiksi sijaisen palkkaaminen yrittäjän työkyvyttömyysajaksi suurempien menetysten välttämiseksi. 

Työkyvyttömyystapauksissa  vahingon rajoittamisperiaate merkitsee muun muassa velvollisuutta aktiiviseen kuntoutukseen, josta on säädetty laissa liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta (626/1991). 

Myötävaikutus

Vahingonkorvausoikeudessa on yleisenä periaatteena, että korvausta alennetaan tai se voidaan kokonaan evätä riippuen siitä, kuinka paljon vahinkoa kärsinyt itse on myötävaikuttanut vahinkonsa syntymiseen.

Liikennevakuutuslaissa on määräykset siitä, miten korvausta voidaan alentaa tai evätä oman myötävaikutuksen perusteella. Omaisuusvahingoissa myötävaikutusalennus voidaan tehdä tavallisen tuottamuksen perusteella. Tuottamuksella tarkoitetaan vahingon välttämiseksi vaadittavan huolellisuuden laiminlyöntiä.   Henkilövahingoissa myötävaikutusalennuksen tekeminen edellyttää tahallisuutta, törkeätä tuottamusta, alkoholin tai huumausaineen vaikutuksen alaisuutta tai rikollista menettelyä vahingon yhteydessä.

Moottoriajoneuvon arvonalennus

Arvonalennuksella tarkoitetaan sitä häviötä, minkä esine vapailla markkinoilla hinnassa menettää vahingon johdosta. Moottoriajoneuvon arvonalennusta ei korvata liikennevakuutuksesta. 

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •