Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Käyttöapuri /
  • Liikenteeseen käyttäminen. Auton huolto.LV 18/1678.
Palaa Käyttöapuriin

Liikenteeseen käyttäminen. Auton huolto.LV 18/1678.

Suositus

Liikenteeseen käyttäminen.

LV 18/1678

Lautakunnan istunto 6.6.2019

TAPAHTUMATIEDOT

Huoltoliikkeen mekaanikko peruutti asiakkaan ajoneuvoa huoltotöiden jälkeen nostimelta pois osuen toisella nosturilla olleeseen ajoneuvoon. Asiassa on kysymys siitä, onko kyseessä liikennevahinko.

Lausuntoa pyytänyt vakuutusyhtiö A katsoi, että kyseessä on liikennevakuutuslaissa tarkoitettu liikennevahinko. Mekaanikko oli huoltanut ajoneuvon ja oli ajamassa sitä nostimelta pois tarkoituksenaan ajaa auto pihalle ja noutaa sieltä seuraava auto huoltoon. Yhtiön käsityksen mukaan vahinko oli aiheutunut matkalla korjaamohallista pihalle, eikä tarkoitus ollut siirtää ajoneuvoa hallin sisällä eri paikkaan.

Asiaan osallinen toinen vakuutusyhtiö B totesi vastineessaan, että puheena oleva ajoneuvo oli ollut huollettavana ja viittasi liikennevakuutuslain 1 §:n 2 momentin kohtaan 2, jonka mukaan ajoneuvo ei ole laissa tarkoitetussa liikenteessä, kun se on säilytettävänä, korjattavana, huollettavana tai pestävänä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. B totesi myös, että voimassa olevan liikennevakuutuslain esitöiden (HE 123/2015 vp, s. 47) mukaan ”moottoriajoneuvoa ei käytettäisi liikenteeseen esimerkiksi silloin, kun sitä korjauksen, huollon tai pesun yhteydessä liikutetaan liikenneväylän ulkopuolella, kuten korjaushallissa, pesuhallissa tai niin sanotulla pesulakadulla”. Vastineessa todettiin, että ajoneuvo oli vahingon sattuessa korjaamohallissa. Ajoneuvoa oli siirretty korjaamohallissa nostimelta ja se oli välittömästi osunut takana olevaan toiseen ajoneuvoon. B:n näkemyksen mukaan ajoneuvo oli vielä huollon kohteena, eikä liikenteessä. Vastineessa katsottiin, että vaikka ajoneuvoon kohdistunut huoltotyö oli saatu päätökseen, ei ajoneuvoa oltu siirtämässä ulos hallista vahingon aiheutuessa, vaan vasta nostimelta pois. Yhtiön mukaan vahinko oli siten ajallisesti kiinteässä syy-yhteydessä huoltotyöhön ja vahinko oli sattunut lain esitöiden tarkoittamalla tavalla korjauksen tai huollon yhteydessä. B viittasi vahinkoilmoitukseen, jossa todettiin: ”autonkorjaustilanteessa peruutettu toisen auton puskuriin”.

LAUTAKUNNAN LAUSUNTO

Liikennevahinkolautakunnasta annetun lain 4 §:n (464/2016) mukaan lautakunnan tehtävänä on edistää korvauskäytännön yhtenäisyyttä antamalla liikennevakuutuslain mukaisissa korvausasioissa lausuntoja ja yleisiä soveltamissuosituksia.

Liikennevakuutuslain (460/2016) 1 §:n mukaan tässä laissa säädetään moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuvien henkilö- ja esinevahinkojen korvaamisesta sekä näiden vahinkojen varalta otettavasta liikennevakuutuksesta. Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä, kun:

1) sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen;

2) se on säilytettävänä, korjattavana, huollettavana tai pestävänä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa;

3) sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu- tai testaustarkoituksiin taikka kilpailuun välittömästi liittyvään harjoitteluun.

Hallituksen esityksessä (123/2015 vp) liikennevakuutuslaiksi (460/2016) todetaan yleisperusteluissa (1.1.7), että laissa ei ole yleistä määritelmää siitä, mitä liikenteeseen käyttämisellä tarkoitetaan, vaan se on perustunut korvaus- ja oikeuskäytäntöön. Lisäksi yksityiskohtaisten perusteluiden (1 luku, Yleiset säännökset) mukaan edellä mainittua säännöstä sovellettaessa ratkaisevaa on se, onko ajoneuvo ollut liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. Moottoriajoneuvoa ei käytettäisi liikenteeseen esimerkiksi silloin, kun sitä korjauksen, huollon tai pesun yhteydessä liikutetaan liikenneväylän ulkopuolella, kuten korjaushallissa, pesuhallissa tai niin sanotulla pesukadulla.

Liikennevakuutuslain (279/1959) mukaisen vakiintuneen korvauskäytännön mukaan on katsottu, että esimerkiksi pesuhalliin sisään tai sieltä ulos ajettaessa tapahtuneita vahinkoja pidetään liikennevahinkona, koska autolla on ollut tuolloin tarkoitus lähteä liikenteeseen. Sama koskee myös korjaamoja, katsastushalleja ja muita tiloja, joiden kautta ajetaan moottoriajoneuvolla.

A on lausuntopyynnössään kertonut, että mekaanikon tarkoitus oli ajaa ajoneuvo pihalle ja noutaa sieltä seuraava auto huoltoon. B on taas katsonut, ettei ajoneuvoa oltu siirtämässä ulos hallista vahingon aiheutuessa, vaan vasta nostimelta pois. B:n mukaan ajoneuvo oli siten vahinkohetkellä vielä huollon kohteena.

Vahinkoilmoituksen mukaan mekaanikko ”peruutti huoltamansa ajoneuvon huoltotöiden jälkeen nostimelta pois mutta auto ei pysähtynyt ennen toisella nosturilla ollutta autoa, vaan jatkoi matkaa kyseisen auton etupuskuriin”.

A:n toimittaman sähköpostin mukaan asentaja oli kertonut, että hänen oli tarkoitus ajaa auto ulos hallista ja ottaa toinen ajoneuvo sisälle, kun vahinko tapahtui.

Korvauskysymyksen kannalta ratkaisevaa on se, onko ajoneuvolla vahingon sattumishetkellä ollut tarkoitus lähteä liikenteeseen vai onko ajoneuvoa liikutettu huollon yhteydessä hallin sisällä. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella lautakunta katsoi, että automekaanikon tarkoitus oli ajaa ajoneuvo nostimelta pois ja ulos hallista, kun vahinko sattui. Jostain syystä ajoneuvo oli peruuttanut toista ajoneuvoa päin. Tarkempia tietoja tapahtumapaikan olosuhteista ei ole esitetty.

Lautakunta totesi, että mekaanikon toiminta liittyi ajoneuvon liikenteeseen saamiseen huoltotyön jo päätyttyä. Edellä kerrotun perusteella lautakunta katsoo, että kyseessä on liikennevakuutuslain 1 §:n tarkoittamalla tavalla moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut liikennevahinko ja vahinko olisi liikennevakuutuksen perusteella korvattava.

Lautakunta oli yksimielinen.

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •