Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Käyttöapuri /
  • Vahinkoilmoituksen puuttuminen. Vastuuperuste. LV 23/1187, LV 23/1202 ja LV 23/1350
Palaa Käyttöapuriin

Vahinkoilmoituksen puuttuminen. Vastuuperuste. LV 23/1187, LV 23/1202 ja LV 23/1350

Suositus

VASTUUPERUSTEEN ARVIOINTI, KUN ILMOITETUN LIIKENNEVAHINGON TOINEN OSALLINEN EI OLLUT TEHNYT VAHINKOILMOITUSTA.

Täysistunto 7.10.2024

LV 23/1187, LV 23/1202 ja LV 23/1350

Lautakunnan täysistunto käsitteli kolmea tapausta, joissa kaikissa arvioitavana oli se, oliko liikennevahingosta ja toisen osallisen korvausvastuusta riittävästi näyttöä, kun toinen liikennevahinkoon osalliseksi ilmoitettu ei ollut tehnyt vahinkoilmoitusta tai ylipäänsä muuten osallistunut vahingon selvittämiseen.

Lautakunnan kokemuksen mukaan nämä tapaukset, joissa kolariin osallinen ei reagoi vakuutusyhtiön pyyntöön toimittaa vahinkoilmoitus, ovat valitettavasti yleistyneet.

Kaikissa käsitellyissä tapauksissa keskeinen säännös oli liikennevakuutuslain 33 §. Sen 1 momentissa on säädetty, että kun ajoneuvon aiheuttama vahinko on kohdistunut toiseen ajoneuvoon, kiskoilla kulkevaan raideliikenneajoneuvoon tai tällaisessa ajoneuvossa olevaan henkilöön tai omaisuuteen, vahinkoa ei korvata ensiksi mainitun ajoneuvon vakuutuksesta, jollei vahinko ole aiheutunut ajoneuvon:

1)omistajan, haltijan, kuljettajan tai matkustajan tuottamuksesta;

2)liikennesääntöjen vastaisesta kulusta tai sijainnista; tai

3)puutteellisesta kunnosta tai virheellisestä kuormauksesta.

Liikennevakuutuslain 33 §:n 2 momentin mukaan korvausvastuu osapuolten välillä jaetaan ottaen huomioon kaikki vahinkoon vaikuttaneet seikat, jos myös sillä vahingon osapuolella, jolle vahinkoa aiheutui, oli tuottamusta tai muu 1 momentin 1—3 kohdassa mainittu olosuhde.

Liikennevahingon vahingonkorvausvelvollisuuden ratkaiseminen tapahtuu liikennevakuutuslain ja vahingonkorvauslain säännösten mukaisesti sekä lautakunnan käytettävissä olevan selvityksen perusteella.

Jotta ajoneuvon vaurioita voitaisiin korvata toisen ajoneuvon liikennevakuutuksesta, on korvausta vaativan näytettävä, että vahinko on ainakin osittain aiheutunut toisen ajoneuvon kuljettajan tuottamuksesta tai muusta toisen ajoneuvon puolella olleesta liikennevakuutuslain 33 §:n 1 momentissa mainitusta seikasta.

Lautakunta totesi ratkaisuissaan, että asian oikeudenmukainen käsittely edellyttää, että kaikille osapuolille varataan mahdollisuus esittää näkemyksensä ilmoitetusta liikennevahingosta. Lautakunnan käsityksen mukaan liikennevahinkoon syytön osapuoli yleensä myötävaikuttaa asian selvittämiseen, eikä jää täysin passiiviseksi vakuutuslaitoksen yhteydenotoista huolimatta. On myös otettava huomioon, ettei vahingon aiheuttaja saa hyötyä passivisuudestaan vahinkoa kärsineen vahingoksi. Arvioitaessa vakuutustapahtumasta esitettyä näyttöä voidaan lautakunnan näkemyksen mukaan toisen osallisen passivisuus siksi ottaa huomioon toisen osallisen vahinkoilmoituksen näyttöarvoa punnittaessa.

Koska vakuutuslaitokselle vastaamatta jättämiselle voi kuitenkin olla useita eri syitä, ei korvausvastuuta voida lautakunnan näkemyksen mukaan asettaa yksistään passiivisuuden perusteella, vaan korvausvastuun tueksi tarvitaan vahinkoilmoituksen lisäksi muutakin näyttöä, jota voi olla esimerkiksi vauriojälkien yhteensopivuus osapuolten ajoneuvoihin sekä ilmoitettuun vahinkomekanismiin. Viime kädessä lautakunta ratkaisee vastuukysymyksen vapaaseen todistusharkintaan perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella kussakin tapauksessa sille esitetyn kirjallisen aineiston perusteella. 

Kahdessa käsitellyssä tapauksessa ratkaisusuositusta pyysi toisen osallisen vakuutusyhtiö, yhdessä tapauksessa oli kyse sen vakuutuksenottajan ratkaisusuosituspyynnöstä, jonka liikennevakuutuksesta toisen osallisen ajoneuvon vauriot oli korvattu. 

Tapauksille oli yhteistä se, että korvausta vaatineen vahinkoilmoituksen lisäksi lautakunnalle ei ollut esitetty teknistä selvitystä vauriojälkien yhteensopivuudesta ilmoitettuun vahinkomekanismiin, silminnäkijälausuntoja tapahtumasta ei ollut, eikä poliisi ollut käynyt vahinkopaikalla. Kahdessa tapauksessa ei ollut myöskään vauriojälkiä todentavia valokuvia.

Kahdessa tapauksessa lautakunta päätyi siihen, ettei vahingon ollut riittävästi näytetty aiheutuneen toisen osallisen tuottamuksesta tai muusta korvausvastuun perustavasta seikasta. Yhdessä tapauksessa lautakunta päätyi ilmoitetusta vahingosta saatua selvitystä kokonaisuutena arvioituaan siihen, että liikennevahingon aiheutuminen ja passiivisen osallisen vastuuperuste oli riittävästi näytetty. Viimeksi mainitussa tapauksessa näyttökynnyksen ylittymiseen vaikutti mm. korvausta vaatineen oman kertomuksen yksityiskohtaisuus ja johdonmukaisuus, se, että kumpikin vakuutuksenottaja asui samassa kaupungissa, missä vahinko oli tapahtunut, toisen osallisen uskottava yksilöinti, ja korvausta vaativan ajoneuvon vaurioista otetut valokuva, jotka tukivat hänen kertomustaan vahinkomekanismista.

 

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •