Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Julkaistut ratkaisusuositukset /
  • Myötävaikutus. Korvauksen epääminen. Peräänajo LV 21/957
Palaa soveltamisohjeisiin

Myötävaikutus. Korvauksen epääminen. Peräänajo LV 21/957

Suositus 02.05.2022

Tapauksessa oli arvioitavana se, oliko ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan menettely niin törkeän huolimatonta, että hänellä ei olisi oikeutta saada korvausta itselleen aiheutuneesta henkilövahingosta. Lautakunnan äänestysratkaisussa enemmistö (puheenjohtaja, varapuheenjohtajat ja 5 jäsentä) päätyi siihen, että vahinkoa edeltäneiden tapahtumien perusteella kuljettajan menettely oli ollut niin törkeän huolimatonta, että korvaus voitiin evätä kokonaan. Vähemmistöön jääneiden kahden jäsenen mukaan kuljettajan menettelyä ei voitu pitää niin moitittavana ja hänelle itselleen muodostunutta henkilövahinkoriskiä niin korkeana, että korvaus tulisi evätä kokonaan. Siksi vahingoittuneelle maksettavaa korvausta tuli alentaa vain puolella.

Täysistunto 21.3.2022 

Myötävaikutus. Korvauksen epääminen.

LAUTAKUNNAN RATKAISUSUOSITUS

Sovellettavat säännökset

Liikennevakuutuslain (460/2016) 47 §:n 1 momentissa on säädetty, että jos joku on tahallisesti aiheuttanut itselleen henkilövahingon, korvausta suoritetaan ainoastaan siltä osin kuin muut olosuhteet ovat vaikuttaneet vahingon syntymiseen. Jos joku on törkeällä huolimattomuudella myötävaikuttanut kärsimänsä henkilövahingon syntymiseen, korvausta voidaan alentaa tai evätä se sen mukaan kuin olosuhteet huomioon ottaen on kohtuullista.

Liikennevakuutuslain esitöiden (HE 123/2015 vp, yksityiskohtaiset perustelut s. 88) mukaan kohtuusarviointi tehdään törkeän huolimattomuuden asteen ja vahinkoa kärsineen menettelyn kokonaisarviointina. Törkeästä huolimattomuudesta on kyse silloin, jos vahinkoa kärsinyt on mieltänyt suuren vahingon vaaran ja suhtautunut siihen välinpitämättömästi. Törkeää huolimattomuutta voi ilmentää esimerkiksi olosuhteisiin nähden huomattava ylinopeus.

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta annetun lain (959/2019) 1 §:n 1 momentin mukaan lautakunnan tehtävänä on antaa ratkaisusuosituksia ja lausuntoja yksittäisissä liikennevakuutuslain (460/2016), liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain (626/1991) ja potilasvakuutuslain (948/2019) mukaisissa korvausasioissa ja tarvittaessa myös yleisiä mainittujen lakien soveltamista koskevia suosituksia. Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta ottaa esitettyjen selvitysten ohella huomioon ratkaisusuositusta antaessaan lautakunnan liikennevahinkojen yhtenäistämistä varten antamat korvausohjeet.

Myötävaikutuksen arviointi

Lautakunnan korvausohjeiden mukaan korvausta voidaan alentaa 1/3- 1/1-osaa, jos vahingoittunut on aiheuttanut liikennevahingon sellaisella huolimattomuudella, jota voidaan pitää törkeänä.

Vahingoittuneen kuljettama ajoneuvoyhdistelmä törmäsi edellä kulkeneen ajoneuvon perään 21.11.2017 alkuillasta. Vahingoittunut on lainvoimaisesti tuomittu törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä kuolemantuottamuksesta ja neljästä törkeästä vammantuottamuksesta. Lautakunnalla ei ole aihetta arvioida tilannetta toisin kuin mitä hovioikeuden lainvoimaisessa tuomioissa on jo todettu.

Vahingoittunut on kuljettanut painavassa lastissa ollutta ajoneuvoyhdistelmää tapahtuma-aikaan vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä. Hänen on todettu toistuvasti käyttäneen matkapuhelinta ajon aikana samalla, kun hän on ajanut 85 km/h käyttäen vakionopeudensäädintä. Vahingoittuneen on todettu laiminlyöneen liikenteen seuraamisen, kun hän on törmännyt kuljettamallaan ajoneuvolla erittäin hitaasti kulkeneen autojonon perään selvästi yli 70 km/h nopeudella.

Törmäyshetkellä vahingoittuneen kuljettaman ajoneuvoyhdistelmän nopeusero edessä olleisiin ajoneuvoihin on ollut hyvin suuri. Ajoneuvoyhdistelmän ajopiirturitiedoista on ilmennyt, että kuusi sekuntia ennen ajoneuvon pysähtymistä sen nopeus on ollut 85 kilometriä tunnissa.

Rikosjutun yhteydessä esitettyjen selvitysten mukaan hän oli vain noin minuuttia ennen soittoaan hätäkeskukseen lopettanut puhelimensa käytön, jonka aikana hän oli useaan otteeseen selannut internetiä puhelimellaan.

Vahingoittuneen toiminnassa ei ole ollut kyse hetkellisestä huomion herpaantumisesta ajoneuvoyhdistelmää kuljetettaessa. Hovioikeuden tuomion mukaan ei ollut myöskään ilmennyt seikkoja, jotka olisivat vaikeuttaneet ajoneuvossaan korkealla istuneen kuljettajan mahdollisuuksia havaita ajoissa edellään kulkeneiden ajoneuvojen vauhdin hidastumista lähes pysähdyksiin. Poissuljettuna voitiin pitää myös sitä vahingoittuneen esittämää vaihtoehtoa, että vahingon syynä olisi ollut sen auton yllättävä kaistanvaihto, johon hänen kuljettamansa ajoneuvoyhdistelmä törmäsi. Hovioikeuden mukaan em. matkapuhelimen käyttö on kuljettajan keskittymistä häiriten merkittävästi myötävaikuttanut törmäyksen syntymiseen.  

Vahingoittuneen voidaan katsoa menetelleen törkeän huolimattomasti kuljettaessaan raskasta ajoneuvoyhdistelmää vakionopeudensäädintä käyttäen vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä liian suurella tilannenopeudella, käyttäen matkapuhelinta ajon aikana mm. internetin selaamiseen ja törmäten erittäin hitaasti kulkeneen, lähes pysähdyksissä olleen ajoneuvojonon perään. Hänen menettelynsä on osoittanut täysin välinpitämätöntä suhtautumista omaan ja muiden tiellä kulkevien turvallisuuteen. Vahinkoon johtaneiden tapahtumien kulun perusteella vahingoittuneen menettelyä voidaan pitää niin moitittavana, että hänelle maksettavat korvaukset voidaan evätä kokonaan.

Kyseessä oli äänestysratkaisu.

Vähemmistöön jäänet jäsenet totesivat seuraavaa:

Katsomme enemmistön tavoin vahingoittuneen aiheuttaneen liikennevahingon törkeällä huolimattomuudellaan. Lautakunnan ratkaisukäytännön mukaan henkilövahinkokorvauksen epääminen kokonaan kuitenkin edellyttää poikkeuksellisen moitittavaa, lähes tahallisena pidettävää menettelyä. Tällaista voi olla esimerkiksi huomattavaa ylinopeutta ja varomattomia ohituksia käsittänyt kilvanajo tai muuta vastaavaa riskinottoa käsittävä ajotapa, jollaisesta ei nyt ole ollut kysymys. Lisäksi toteamme, että korvauksen liikennevakuutuslain 47 §:n 1 momentin perusteella alentamista koskevassa arvioinnissa on muille tienkäyttäjille aiheutuneen vaaran sijaan otettava huomioon, kuinka välinpitämättömästi vahingoittunut on suhtautunut omaan vahinkoriskiinsä. Tässä tapauksessa vahingoittuneen menettely on sinänsä ollut varsin moitittavaa. Kuorma-auton kuljettajana hänen riskinsä henkilövahinkojen aiheutumisesta on kuitenkin puheena olevassa tilanteessa ollut muita tienkäyttäjiä jossakin määrin vähäisempi. Nähdäksemme vahingoittuneen menettelyä ei voida pitää niin moitittavana ja hänelle itselleen muodostunutta henkilövahinkoriskiä niin korkeana, että korvaus tulisi evätä kokonaan. Katsomme, että vahingoittuneelle maksettavaa korvausta tulee alentaa puolella (1/2).

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •