Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Käyttöapuri /
  • Ajoneuvojen välinen etäisyys. Peura. LV 05/371
Palaa Käyttöapuriin

Ajoneuvojen välinen etäisyys. Peura. LV 05/371

Suositus

Syyllisyydenjako. Ajoneuvojen välinen etäisyys. Peura. LV 05/371

A kuljetti 18.2.2004 henkilöautoa valtatie 5:llä Juvan suunnasta kohti Mikkeliä. Hänen perässään kuljetti B kuorma-autoa johon oli kytketty perävaunu. Ajoneuvoyhdistelmän lastina oli rahtikirjojen mukaan 40 350 kg hiekkaa. A havaitsi peuran juoksevan tien yli hänen kulkusuunnassaan vasemmalta, minkä vuoksi hän jarrutti voimakkaasti. Jarrutuksesta huolimatta A:n kuljettama auto törmäsi hiljaisella vauhdilla peuraan. Takana tullut B yritti saada kuljettamansa ajoneuvoyhdistelmän pysähtymään havaittuaan A:n jarruttamisen siinä kuitenkaan onnistumatta. B yritti väistää A:n kuljettamaa autoa sen vasemmalta puolelta, jolloin ajoneuvoyhdistelmän oikea etukulma osui henkilöauton vasempaan takakulmaan.

Kuorma-autolle liikennevakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiö 1, jolta A on hakenut korvausta autonsa vaurioiden johdosta, katsoi, että edellä ajaneen kuljettajan voimakas jarruttaminen tielle loikanneen peuran johdosta on ollut B:lle yllättävä ja ennalta arvaamaton. B:n ei ole osoitettu käyttäneen liiallista tilannenopeutta eikä muutenkaan menetelleen virheellisesti, eikä näyttöä hänen tuottamuksestaan näin ollen ole. Yhtiö ei siten korvannut A:n ajoneuvon vaurioita B:n kuljettaman ajoneuvon liikennevakuutuksesta.

A katsoi lausuntopyynnössään että liikennevahinko on aiheutunut B:n tuottamuksesta hänen laiminlyötyään sovittaa etäisyytensä edellä kulkevaan ajoneuvoon sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään. vakuutusyhtiö 1:n tulisi korvata A:lle kolarista aiheutuneet kustannukset.

Liikennevahinkolautakunta totesi lausuntonsa perusteluissa, että liikennevakuutuslain (279/1959) 8 § 1 momentin mukaan milloin moottoriajoneuvon aiheuttama liikennevahinko on kohdistunut toiseen moottoriajoneuvoon, kiskoilla kulkevaan ajoneuvoon tai tällaisessa ajoneuvossa olevaan henkilöön tai omaisuuteen, ei vahinkoa korvata ensiksi mainitun ajoneuvon vakuutuksesta, jollei vahinko ole aiheutunut sen omistajan, kuljettajan tai matkustajan tuottamuksesta taikka siitä, että ajoneuvon kulku tai sijoitus on ollut liikennesääntöjen vastainen tahi että ajoneuvo on ollut puutteellisessa kunnossa.

Edellä mainitun lainkohdan 2 momentin mukaan jos myös sillä puolella, jolle vahinkoa tuli, oli tuottamus tai muu 1 momentissa mainittu olosuhde, määrätköön oikeus huomioon ottaen kaikki vahinkoon vaikuttaneet seikat, missä määrin ja kenelle korvausta on suoritettava.

Jotta B:n kuljettaman ajoneuvon liikennevakuutuksesta voidaan suorittaa korvausta A:n ajoneuvon vaurioista, asiassa tulee osoittaa, että vahinko on aiheutunut ainakin osittain B:n tuottamuksesta tai että on olemassa muu edellä mainitussa lainkohdassa mainittu korvausperuste.

B on vahinkoilmoituksessaan kertonut edessä kulkeneen auton kuljettajan havainneen tiellä peuran ja tehneen äkkijarrutuksen. B hiljensi vauhtiaan niin paljon kuin olosuhteet sallivat. Huomattuaan ettei hänen autonsa ehdi pysähtyä yhtä nopeasti kuin edessä oleva henkilöauto, B yritti kaistan vapauduttua väistää toisen kaistan puolelta. Hän ei kuitenkaan ennättänyt tehdä sitä vaan törmäsi henkilöauton vasempaan takakulmaan. B on katsonut, että jos henkilöauto olisi ajanut kaistan oikeaa laitaa, olisi kolarilta vältytty. Tie oli paikoittain todella liukas eikä kuorma-auto voi pysähtyä yhtä nopeasti kuin henkilöauto.

A on kertonut, että hänen kuljettamansa ajoneuvo pysyi koko jarrutuksen ajan omalla kaistallaan, ja että vastaantulijoiden kaistalla ei ollut ollenkaan liikennettä tilanteen alkaessa. A on katsonut, että B:n olisi tullut saada ajoneuvonsa pysähtymään. B:n kuljettama ajoneuvo törmäsi A:n kuljettamaan ajoneuvoon vasta kun tämä oli jo törmännyt peuraan hiljaisella vauhdilla.

Lautakunta totesi, että sillä seikalla onko B:n ollut mahdollista väistää vastaantulevien kaistalle, ei ole ratkaisevaa merkitystä hänen tuottamustaan arvioitaessa käsillä olevassa tapauksessa. Myöskään A:n kuljettaman ajoneuvon sijainnilla ajokaistallaan ei ole merkitystä B:n tuottamusta arvioitaessa.

Arvioitaessa B:n tuottamusta on huomioitava erityisesti tieliikennelain (267/1981) 10 §, jonka mukaan etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään. Peräänajotilanteissa on vakiintuneessa liikennevahinkojen korvauskäytännössä voitu katsoa peräänajajan tuottamuksen puuttuvan lähinnä silloin, kun edellä ajaneen äkkijarruttaminen on ollut tieliikennelain 24 §:n tarkoittamalla tavalla tarpeetonta sekä peräänajajalle täysin ennalta arvaamatonta. Vakuutusyhtiön vastineessaan viittaamassa lautakunnan lausunnossa LV 04/7 peräänajajan tuottamuksen katsottiin puuttuvan sillä perusteella, että edellä ajava oli hetkeä ennen äkkijarrutustaan hidastanut vauhtiaan ohitustilanteen vuoksi, eikä peräänajaja ollut vielä ehtinyt sopeuttaa etäisyyttään edellä ajavaan ennen tämän äkkijarrutusta.

Käsillä olevassa tapauksessa lautakunta katsoi, ettei B ole sovittanut kuljettamansa ajoneuvon etäisyyttä A:n kuljettamaan ajoneuvoon tieliikennelain 10 §:n edellyttämällä tavalla. Asiassa ei lautakunnan näkemyksen mukaan myöskään ole osoitettu mitään sellaista seikkaa, jonka perusteella B:n tuottamuksen voitaisiin katsoa puuttuvan. Kuljettajan tulee etäisyyttä edellä kulkevaan sovittaessaan ottaa huomioon keliolosuhteet sekä kuljetettavan ajoneuvon ominaisuudet. A:n törmääminen peuraan ei ole enää vaikuttanut oleellisesti hänen vauhtinsa hidastumiseen.

A:n osalta lautakunta katsoi, ettei hänen jarruttamisensa ole ollut tieliikennelain 24 §:n tarkoittamalla tavalla tarpeetonta, eikä hänellä sen vuoksi voida katsoa olevan tuottamusta liikennevahingon syntymiseen.

Edellä esitetyn perusteella lautakunta katsoi peräänajon aiheutuneen yksin B:n tuottamuksesta hänen laiminlyötyään sovittaa kuljettamansa ajoneuvon etäisyyden edellä kulkeneeseen ajoneuvoon tieliikennelain 10 §:n mukaiseksi, ja suositti vakuutusyhtiötä korvaamaan A:n ajoneuvon vauriot B:n kuljettaman kuorma-auton liikennevakuutuksesta.

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •