Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Käyttöapuri /
  • Liikenteeseen käyttäminen. Katsastus.LV 12/83
Palaa Käyttöapuriin

Liikenteeseen käyttäminen. Katsastus.LV 12/83

Suositus

Liikenteeseen käyttäminen

LV 12/83

Lautakunnan istunto 22.3.2013

TAPAHTUMATIEDOT

Ajoneuvo oli katsastettavana katsastushallissa. Ajovalomittauksen jälkeen katsastusinsinööri ajoi ajoneuvon iskunvaimennus- ja jarrutesterirullat ylittäen ajoneuvonostimelle, jonka kautta hänellä oli tarkoitus ajaa ulos katsastushallista. Kuljettaja painoi erehdyksessä jarrupolkimen sijasta kaasupoljinta. Tämän seurauksena ajoneuvo suistui nostimelta kohti nostimen pylvästä ja pysähtyi siihen. Nostimen pylväs vaurioitui. Asiassa on kysymys siitä, onko kyseessä liikennevahinko.

Ajoneuvon liikennevakuutusyhtiö katsoi korvauspäätöksessään, että vahinko ei ollut korvattava liikennevakuutuslain perusteella, koska ajoneuvo ei ollut laissa tarkoitetulla tavalla liikenteessä. Auto oli ollut vahinkohetkellä sisätiloissa katsastushallissa. Katsastukseen liittyvät tarkastukset, toimenpiteet, testit ym. kuuluvat laissa tarkoitettuihin korjauksiin tai ovat olennaisesti muuta kuin henkilön tai tavaran kuljettamista. Tapahtuma rinnastuu autokorjaamolla tapahtuvaan korjaamonosturille ajoon. Vakuutusyhtiö viittasi liikennevakuutuslain 2 §:n 2) ja 3) -kohtiin.

Toissijaisesti vakuutusyhtiö katsoi, että vahinko ei ollut korvattava, koska vahingot oli aiheuttanut katsastusyritys A Oy itse omalle omaisuudelleen. Sen työntekijä oli työssään aiheuttanut hallinostimen vahingon työantajalleen. A Oy oli toiminut lain 5 § 4 kohdan tarkoittamana ajoneuvon kuljettajana.

Lausuntopyynnössään A Oy puolestaan katsoi, että vakuutusyhtiön päätökset perustuivat liikennevakuutuslain 2 §:n 2- ja 3-kohtien perusteettoman laajaan ja liikenne -käsitettä tarpeettomasti rajoittavaan tulkintaan. Ratkaisevan merkityksen antaminen oven avaamiselle ei ollut perusteltua. Olennaista asiassa on kuljettajan tarkoitus eli se, että hän oli poistumassa hallin ovesta ulos.

A Oy:n näkemyksen mukaan liikennevakuutuslain 5 §:n 1 momentin 4-kohtaa ei voida soveltaa tähän tapaukseen. Vahinko ei kohdistunut ajoneuvon omistajan tai kuljettajan omaisuuteen, vaan näistä tahoista ulkopuolisen, A Oy:n omaisuuteen. Katsastusinsinööriä ja A Oy:tä ei ole perusteltua samaistaa toisiinsa. Ajoneuvo ei osunut nosto-oveen.

LAUTAKUNNAN LAUSUNTO

Liikennevakuutuslain (279/1959) 1 §:n 1 momentin mukaan liikennevakuutuksesta korvataan moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut henkilö- tai omaisuusvahinko.

Lain 2 §:n 2 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään maatilatalouden työhön tai olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen ja 3 kohdan mukaan, kun se on säilytettävänä tai korjattavana autovajassa tai korjaamossa tahi muussa liikenneväylistä erillään olevassa paikassa.

Lain 5 §:n 4 kohdan mukaan vahinkoa ei korvata moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta, kun se on kohdistunut tässä moottoriajoneuvossa olleeseen omaisuuteen taikka ajoneuvon omistajan tai kuljettajan muuhunkaan omaisuuteen; siitä korvataan kuitenkin matkustajan yllä tai mukana olleiden pukimien tai muiden henkilökohtaisten käyttöesineiden vahingoittuminen.

Vakiintuneen korvauskäytännön mukaan on katsottu, että esimerkiksi pesuhalliin sisään tai sieltä ulos ajettaessa tapahtuneita vahinkoja pidetään liikennevahinkona, koska autolla on ollut tuolloin tarkoitus lähteä liikenteeseen. Sama koskee myös korjaamoja, katsastushalleja ja muita tiloja, joiden kautta ajetaan moottoriajoneuvolla. Korvauskysymyksen kannalta ratkaisevaa on se, että ajoneuvolla on vahingon sattumishetkellä ollut tarkoitus lähteä liikenteeseen. Merkitystä ei sen sijaan ole sillä, onko hallin ovi jo ollut tarkoitusta varten auki. Lautakunta viittaa liikennevakuutuslain (279/1959) 17 a §:n tarkoittaman lautakunnan lausuntoon 72/80 13§. 

Lautakunta totesi, että liikennevakuutuslain 5 §:n 4 kohdan rajoitusehto ei sovellu tähän tapaukseen, sillä vahinko ei kohdistunut ajoneuvon omistajan tai kuljettajan omaisuuteen. Työssään kyseisen vahingon aiheuttanutta katsastusinsinööriä ei voida samaistaa työsuhteen perusteella A Oy:öön.

Koska ajoneuvo oli ollut tarkoitus ajaa ulos katsastushallista ja tässä yhteydessä ajoneuvonosturi oli vaurioitunut, olisi vaurioiden korjauskustannukset korvattava ajoneuvon liikennevakuutuksen perusteella.

Lautakunta oli yksimielinen.

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •