Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Käyttöapuri /
  • Liikenteeseen käyttäminen.Jätevesipuhdistamon tulipalon syy-yhteys kalkin toimitukseen. LV 03/574
Palaa Käyttöapuriin

Liikenteeseen käyttäminen.Jätevesipuhdistamon tulipalon syy-yhteys kalkin toimitukseen. LV 03/574

Suositus

Liikenteeseen käyttäminen Täysistunto Dnro 03/574

Sammuttamatonta kalkkia oli kuljetettu säiliöautolla jätevesipuhdistamoon. Säiliöauton tullessa perille perjantai-iltana noin klo 23.00 ei jätevedenpuhdistamolla ollut enää henkilökuntaa töissä myöhäisen ajankohdan vuoksi. Kuljettaja oli ryhtynyt purkamaan lastiaan jätevedenpuhdistamon siiloon siten, että siiloon johtavaan metalliputkeen yhdistettiin säiliöautosta kumiletku. Tyhjentäminen tapahtuu säiliöautosta ilmakompressorin avulla.

Noin puolen tunnin kuluttua purkamisen aloittamisesta siilon putki oli tukkeutunut, minkä vuoksi kuljettaja oli pysäyttänyt moottorin ja ottanut kumiletkun irti tukkeutuneesta metalliputkesta. Tällöin putkesta oli valunut sammuttamatonta kalkkia maahan. Tukkeuman poistamisen jälkeen lastin purkamista oli jatkettu siten, että lasti oli kokonaisuudessaan tyhjennetty lauantaiaamuna noin klo 03.45.

Seuraavana yönä eli lauantain ja sunnuntain välisenä yönä oli satanut runsaasti, jolloin tukosvaiheessa putkia irrotettaessa maahan valunut kalkki oli kastunut.

Sunnuntaiaamuna noin klo 06.10 palolaitos oli saanut ilmoituksen tulipalosta vedenpuhdistamolla. Tulipalon syttymissyynä oli se, että maahan valunut sammuttamaton kalkki oli kuumentunut kastuessaan ja sytyttänyt jätevesipuhdistamon seinän tuleen, mistä tuli oli edelleen levinnyt muualle puhdistamoon. Tulipalosta aiheutui vedenpuhdistamolle noin 1,5 miljoonan euron vahingot.

Vakuutusyhtiö pyysi liikennevahinkolautakunnalta lausuntoa siitä, onko kysymyksessä liikennevakuutuslain tarkoittama liikennevahinko.

Lausunnossaan liikennevahinkolautakunta toteaa, että liikennevakuutuslain (279/1959) 1 §:n mukaan liikennevakuutuksesta korvataan moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut henkilö- tai omaisuusvahinko. Liikennevakuutuslaissa ei ole liikennekäsitteen määritelmää eikä siinä mainita liikenteeseen käyttämisen tunnusmerkkejä. Näin ollen liikennekäsitteen soveltaminen on jäänyt pääasiassa oikeus- ja lautakuntakäytännön varaan.

Liikennevakuutuksesta korvattava vahinko edellyttää aina, että vahinko on aiheutunut moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä. Lain 1 §:n soveltamisen edellytyksenä kuorman purkamisen yhteydessä tapahtuvien vahinkojen osalta on, että vahinkoon on syynä moottoriajoneuvon tai jonkin sen osan, laitteen tai lisälaitteen puutteellinen kunto tai toimintahäiriö.

Puheena olevassa tapauksessa kalkin putoaminen maahan johtui lautakunnalla käytössään olevan selvityksen perusteella jätevesilaitoksen putken tukkeutumisesta eikä kalkkia kuljettaneesta moottoriajoneuvosta tai sen laitteista. Kalkin putoaminen maahan ei ole siten aiheutunut moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä.

Edellä kerrotun perusteella lautakunta katsoi, ettei moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttäminen ole puheena olevassa tapauksessa syy-yhteydessä tulipaloon. Tulipalon syynä oli sammuttamattoman kalkin kuumeneminen sateen takia.

Koska kyseessä ei ollut moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut vahinko, ei tulipalon ja moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisen välisen ajallisen yhteyden arvioinnilla ollut merkitystä.

Lautakunta katsoi, ettei jätevedenpuhdistamon tulipalo ollut liikennevakuutuslain 1 §:n tarkoittama moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut liikennevahinko.

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •