Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Käyttöapuri /
  • Syyllisyydenjako. LV 08/1939
Palaa Käyttöapuriin

Syyllisyydenjako. LV 08/1939

Suositus

Syyllisyydenjako

LV 08/1939

Lautakunnan istunto

Tapahtumatiedot

A ajoi pakettiautolla maantietä pitkin. Hänen takanaan ajoi tuntemattomaksi jäänyt henkilöauto. Sen takana ajoi moottoripyörällä Y, jonka takana ajoi vielä moottoripyörällä X.

X kertoi todistajanlausunnossaan että Y oli lähtenyt ohittamaan edellään ajanutta henkilöautoa. Henkilöauto oli lähtenyt siirtymään ohitustarkoituksessa vasemmalle Y:n moottoripyörän ollessa jo sen rinnalla. Auton ollessa melkein kiinni moottoripyörässä Y oli X:n mukaan tehnyt väistöliikkeen vasemmalle ja menettänyt moottoripyöränsä hallinnan. Henkilöauto oli palannut omalle ajokaistalleen. Y oli suistunut moottoripyörän päältä tielle ja moottoripyörä oli törmännyt ensimmäisenä ajaneen pakettiauton takakulmaan.

Vakuutuslaitoksen korvauspäätös

A haki korvausta pakettiauton vaurioista Y:n kuljettaman moottoripyörän liikennevakuutuksesta.

Vakuutusyhtiö eväsi korvausvaatimuksen katsoen, ettei moottoripyörän kuljettajan Y:n puolella ollut tuottamusta liikennevahinkoon. Moottoripyörän liikennesääntöjen vastaista kulkua ei myöskään ollut osoitettu.

Lausuntopyyntö

A pyysi korvauspäätökseen tyytymättömänä lausuntoa liikennevahinkolautakunnalta. Lausuntopyynnössään hän vaati vahinkonsa korvaamista Y:n moottoripyörälle myönnetystä liikennevakuutuksesta. A:n mukaan todistaja X:n sekä A:n kyydissä matkustajana olleen henkilön kertomusten perusteella Y oli lähtenyt ohittamaan kahta ajoneuvoa varmistumatta siitä, ettei edellä ajava lähde myös ohittamaan. Joka tapauksessa moottoripyörän kulku oli ko. tilanteessa liikennesääntöjen vastainen.

LAUTAKUNNAN LAUSUNTO

Syyllisyydenjako

Liikennevakuutuslain 8 §:n mukaan milloin moottoriajoneuvon aiheuttama liikennevahinko on kohdistunut toiseen moottoriajoneuvoon, ei vahinkoa korvata ensiksi mainitun ajoneuvon vakuutuksesta, jollei vahinko ole aiheutunut sen omistajan, kuljettajan tai matkustajan tuottamuksesta tai siitä, että ajoneuvon kulku tai sijoitus oli liikennesääntöjen vastainen tahi että ajoneuvo oli puutteellisessa kunnossa. Saman pykälän 2 momentin mukaan, jos myös sillä puolella, jolle vahinkoa aiheutui, on tuottamusta tai jokin muu 1 momentissa tarkoitettu olosuhde tulee korvausta määrätessä ottaa huomioon kaikki vahinkoon vaikuttaneet olosuhteet ja näiden perusteella määrätä, missä määrin ja kenelle korvausta on suoritettava.

Liikennevakuutuksesta korvataan edellä mainitun liikennevakuutuslain 8 §:n perusteella moottoriajoneuvon toiselle moottoriajoneuvolle aiheuttama vahinko joko tuottamuksen perusteella tai sillä perusteella, että ajoneuvon kulku tai sijoitus on ollut liikennesääntöjen vastainen. Viimeksi mainitussa on kysymys tuottamuksesta riippumattomasta vastuusta ja korvausvastuun synnyttää liikennesääntöjen vastainen kulku sinänsä. Kuten Korkein oikeus on ratkaisussaan KKO 1998:103 todennut, tämän korvausperusteen tarkoituksena on turvata oikein ajaneen ja liikennevahinkoon ilman omaa syytään joutuneen osapuolen oikeus korvaukseen lainkohdassa kuvatussa tilanteessa silloinkin, kun tuottamusta vastapuolessa ei ole.

Edelleen liikennevakuutuslain 14 §:n mukaan jos vahingonkärsineellä on saman liikennevahingon johdosta oikeus saada korvausta kahdesta tai useammasta liikennevakuutuksesta, vastaavat vakuutusyhtiöt siitä kukin omasta ja toistensa puolesta.

Asiassa oli riidatonta, että Y:n kuljettama moottoripyörä oli törmännyt A:n kuljettaman pakettiauton vasempaan takakulmaan. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella Y:n kuljettaman moottoripyörän törmääminen pakettiautoon ei ollut aiheutunut hänen puolellaan olleesta tuottamuksesta, vaan liikennevahinko oli aiheutunut tuntemattomaksi jäänyttä henkilöautoa kuljettaneen henkilön tuottamuksesta. Henkilöauton rekisterinumeroa ja sitä kautta liikennevakuutuksesta huolehtivaa liikennevakuutusyhtiötä ei oltu saatu  selvitettyä. Edelleen asiassa oli riidatonta, ettei pakettiautoa kuljettanut A ollut menetellyt tilanteessa huolimattomasti taikka liikennesääntöjen vastaisesti. Näin ollen asiassa oli kysymys siitä, voidaanko korvausvastuu perustaa liikennesääntöjen vastaiseen kulkuun tilanteessa, jossa tiedossa on, että liikennevahinko on aiheutunut tuntemattomaksi jääneen auton kuljettajan tuottamuksesta.

Liikennevakuutuslain 8 §:n 1 momentissa luetellut korvausperusteet ovat sovellettavissa rinnakkain ja korvausta vaativa voi vedota vastapuolen tuottamuksen ohella muun muassa liikennesääntöjen vastaiseen kulkuun. Toisaalta, jos vahinkoa aiheuttaneen tuottamuksesta ei ole esitettävissä selvitystä, vahinkoa kärsinyt voi vedota yksinomaan liikennesääntöjen vastaiseen kulkuun. Liikennevakuutuslain edellä selostetussa 8 §:n säännöksessä ei korvausvastuun perusteena edellytetä mitään erityistä syytä sille, mistä liikennesääntöjen vastainen kulku on aiheutunut. Näin ollen säännös ei rajoita korvausvastuuta myöskään sellaisessa tilanteessa, jossa liikennesääntöjen vastaisen kulun on aiheuttanut kolmannen osapuolen tuottamus.

Edellä selostetulla tavalla Y oli menettänyt kuljettamansa moottoripyörän hallinnan sen vuoksi, että henkilöauton kuljettaja oli ryhtynyt liikennesääntöjen vastaisesti ohittamaan A:n pakettiautoa sen jälkeen kun Y oli jo ryhtynyt ohittamaan henkilöautoa. Y:n moottoripyörä oli törmännyt A:n kuljettamaan pakettiautoon. Y:n puolella ei ollut tuottamusta liikennevahingon syntyyn, mutta Y:n kuljettaman moottoripyörän kulku on ollut liikennesääntöjen vastainen. Näin ollen Y:n moottoripyörälle liikennevakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiö on liikennevakuutuslain 8 §:n ja 14 §:n nojalla Y:n tuottamuksesta riippumatta velvollinen korvaamaan A:n kuljettaman pakettiauton vahingot Y:n kuljettaman moottoripyörän liikennevakuutuksesta.

Näin ollen lautakunta suositti, että yhtiö korvaisi A:n kuljettaman pakettiauton vahingot Y:n kuljettaman moottoripyörän liikennevakuutuksesta.   

Lautakunta oli yksimielinen.

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •