Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Käyttöapuri /
  • Vahingon rajoittamisvelvollisuus. Työkykyä parantava leikkaus. Kuntoutusselvittely. LV 24/545.
Palaa Käyttöapuriin

Vahingon rajoittamisvelvollisuus. Työkykyä parantava leikkaus. Kuntoutusselvittely. LV 24/545.

Suositus

Arvioitavana oli kysymys siitä, voiko vakuutuslaitos vahingon torjunta- ja rajoittamisperiaatteen laiminlyöntiin vedoten rajoittaa maksettavaa ansionmenetyskorvausta, kun vahinkoa kärsinyt on kieltäytynyt menemästä hänen työ- ja toimintakykyään mahdollisesti parantavaan toimenpiteeseen. Lautakunnan ratkaisun mukaan tämä kysymys tulee ratkaistavaksi vasta kun kaikki ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuudet on ensin selvitetty.   

Täysistunto 11.12.2024

TAPAHTUMATIEDOT

Vahinkoa kärsinyt oli ollut vuonna 2002 liikennevahingossa, jonka seurauksena hänelle aiheutui oikean reisiluunpään murtuma. Murtumakohdan kiinnitysruuvien poiston jälkeen reisiluun päähän kehittyi kuolio, mikä johti vammaperäiseen nivelrikkoon. Lautakunta on sittemmin arvioinut liikennevahingosta aiheutuneen pysyvän haitan haittaluokaksi 4. 

Vakuutuslaitos ei maksanut ansionmenetyskorvausta 30.4.2024 jälkeen, koska vahinkoa kärsinyt ei ollut suostunut usean lääkärin suosittelemaan tekonivelleikkaukseen. Vakuutuslaitos katsoi vahinkoa kärsineen laiminlyövän vahingon rajoittamisvelvollisuuttaan kieltäytymällä toimenpiteestä.                  

Vahinkoa kärsinyt vaati muutosta korvauspäätökseen vedoten itsemääräämisoikeuteensa.

LAUTAKUNNAN RATKAISUSUOSITUS

Sovellettavat säännökset ja oikeusohjeet

Liikennevakuutuslain (279/1959) 1 §:n 1 momentin mukaan liikennevakuutuksesta korvataan moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut henkilö- tai omaisuusvahinko.                                       

Liikennevakuutuslain 6 §:n mukaan liikennevahingon korvaus määrätään noudattaen vahingonkorvauslain (412/1974) 5 luvun 2-5 §:n ja 7 luvun 3 §:n säännöksiä.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 2 §:n mukaan sillä, jolle on aiheutettu ruumiinvamma tai muu henkilövahinko, on oikeus saada korvaus sairaanhoitokustannuksista ja muista vahingosta aiheutuneista kuluista, tulojen tai elatuksen vähentymisestä, kivusta ja särystä sekä viasta ja muusta pysyvästä haitasta.

Arviointi

Vahinkoa kärsineellä on velvollisuus rajoittaa korvattavan vahingon määrää yleisen vahingonkorvausoikeudellisen vahingon rajoittamisperiaatteen mukaisesti. Vahinkoa kärsineen tulee toimia siten, että vahingon määrä jää mahdollisimman pieneksi. Hänen tulee aktiivisilla häneltä kohtuudella edellytettävillä toimenpiteillä minimoida vahinkoa ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Jos vahinkoa kärsinyt on liikennevahingon seurauksena tullut kykenemättömäksi tekemään aikaisempaa työtään, on arvioitava, mikä on hänen jäljellä oleva työkykynsä, mahdollisuutensa toimintakykykuntoutuksen tai ammatillisen kuntoutuksen avulla työllistyä rajoitteiden kannalta sopivaan uuteen työhön ja voidaanko hänen edellyttää hankkivan ansioita jäljellä olevalla työkyvyllään.

Itsemääräämisoikeus, eli yksilön oikeus määrätä omasta elämästään ja oikeus päättää itseään koskevista asioista on sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa johtava periaate. Rajoittamisperiaate ei poista vahinkoa kärsineen itsemääräämisoikeutta, mutta itsemääräämisoikeus ei toisaalta muodosta vahinkoa kärsineelle oikeutta olla rajoittamatta vahinkoa silloin kun sitä häneltä voidaan kohtuudella edellyttää.

Lautakunnan näkemyksen mukaan sen punninta, millaisia vahingon torjunta- ja rajoittamistoimenpiteitä vahinkoa kärsineeltä voidaan kohtuudella edellyttää, on aina tehtävä tapauskohtaisesti. Kun liikennevahinkovamman jälkitila merkittävästi alentaa työkykyä, tulee ensisijaisena vahingon torjunta- ja rajoittamiskeinona kyseeseen ammatillinen kuntoutus sekä tarvittaessa myös toimintakykyä edistävä kuntoutus.  Vasta sitten, kun perusteellisen kuntoutusselvittelyn lopputuloksena päädytään siihen, ettei vammojen jälkitila mahdollista pääasiallisen toimeentulon hankkimista työpaikkakuntoutuksen tai ammatillisen uudelleenkoulutuksen avulla, tulee harkittavaksi   kysymys siitä, voidaanko vahinkoa kärsineen edellyttää hakeutuvan leikkaushoitoon vastoin tahtoaan.

Ennen liikennevahinkoa vahinkoa kärsinyt on työskennellyt elektroniikka-asentajana, postinjakajana ja taksikuskina. Vahinkoa kärsinyt on suorittanut sähköalan perustutkinnon ja opiskellut tietotekniikan insinööriopintoja, jotka ovat keskeytyneet kahdesti. Vahinkoa kärsineellä on liikennevahingon takia rajoitteita erityisesti fyysiseen työhön. Lonkan tilanne aiheuttaa haasteita myös istumisen suhteen.

Tilanteen helpottamiseksi useat lääkärit ovat suositelleet vahinkoa kärsineelle lonkan tekonivelleikkausta, johon vakuutuslaitos on antanut maksusitoumuksen. Vahinkoa kärsinyt on kuitenkin kieltäytynyt toimenpiteestä. Kuntoutusselvittelyn yhteydessä vahinkoa kärsinyt on todennut leikkaukseen menon haluttomuutensa syyksi sen, etteivät aiemmatkaan leikkaukset ole korjanneet lonkan tilannetta.

Ammatillisen kuntoutuksen selvittelyt päätettiin vuoden 2023 lopussa, koska kuntoutuksen edistämistä pidettiin haasteellisena kokonaistilanne huomioiden, eikä vahinkoa kärsinyt ollut suostuvainen tekonivelleikkaukseen. Kuntoutustoimeksiannon loppuyhteenvetoon on kirjattu vahinkoa kärsineen kummeksuneen, miksei häntä kuntouteta ilman leikkausta. 

Vaikka jo toteutetun kuntoutusselvittelyn yhteydessä ei olekaan syntynyt toteuttamiskelpoista työhönpaluusuunnitelmaa nykytilanteen pohjalta, on kuntoutusselvittelyä lautakunnan mielestä vielä syytä jatkaa. Siksi myös ansionmenetyskorvauksen maksua ei olisi tullut päättää 30.4.2024 jälkeiseltä ajalta.   

Vakuutuslaitoksen tulee jatkaa ammatillisen kuntoutusmahdollisuuksien selvittelyä siten, että siinä lähtökohtana on lonkan nivelrikon aiheuttamat nykyiset toiminnanrajoitteet.

Lautakunta oli yksimielinen.

 

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •