Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Käyttöapuri /
  • Vuosityöansion määrittäminen. 2/2005
Palaa Käyttöapuriin

Vuosityöansion määrittäminen. 2/2005

Soveltamisohje

SOVELTAMISOHJE 2/2005

Liikennevahinkolautakunnan istunto 3.6.2005

VUOSITYÖANSION MÄÄRITTÄMINEN

Liikennevahingon seurauksena saadun vamman aiheuttamasta työkyvyttömyydestä aiheutuva ansionmenetys on korvattava täyden korvauksen periaatteen mukaisesti todellisen menetyksen suuruisena. Tämän vuoksi korvattava vahinko tulee määrittää tapauskohtaisten selvitysten perusteella.

Ansionmenetys määritellään ensisijaisesti työnantajan antamien palkkatietojen perusteella. Näin menetellään erityisesti silloin, kun vahinkoa kärsineellä on vakituinen työsuhde ja palkkatiedot osoittavat tulotason vakiintuneen.

Verotustietojen mukaisten ansioiden keskiarvoa useammalta vuodelta (tavallisimmin 3-5 vuodelta, mutta tarvittaessa pidemmältäkin ajalta) käytetään vain, jos vahinkoa kärsineen vuosituloista saadut tiedot eivät osoita tulotason vakiintuneen tai jos vahinkoa kärsineellä ei ollut vahingon sattuessa vakituista työsuhdetta. Keskiarvoansion käyttämisen tarkoituksena on, ettei ansionmenetystä korvattaisi poikkeuksellisten vuosien perusteella todennäköisestä ansiotasosta poikkeavan suuruisena.

Verotustiedot ovat kuitenkin aina tarpeen mahdollisten tulojen vaihteluiden selvittämiseksi. Lautakunnan käsityksen mukaan liikennevahinkoa edeltäneiden 3-5 vuoden verotustietojen hankkiminen ja säilyttäminen mahdollista vastaista tarvetta on tarkoituksenmukaista tapauksissa, joissa vahinkoa kärsineen työkyvyn voidaan arvioida vaarantuneen hänen liikennevahingossa saamiensa vammojen johdosta. Kyseisten tietojen säilyttäminen on tarpeen, vaikka vahinkoa kärsinyt palaisikin liikennevahingon jälkeen työhön. Jos vahinkoa kärsinyt tulee liikennevahingossa saamiensa vammojen johdosta myöhemmin työkyvyttömäksi, kyseisiä verotustietoja ei ole enää mahdollista saada. Tällaisessa tilanteessa ansionmenetyksen määrä joudutaan selvityksen puuttuessa arviomaan.

Jatkuvana maksettavan ansionmenetyksen määrittämiseksi lasketaan aina vuosityöansio. Vuosityönansion määrittämistä koskeva laskelma on liitettävä liikennevahinkolautakunnalle tehtävään esitykseen. Laskelma on esitettävä perusteineen ja määrineen sekä lyhyine sanallisine perusteluineen. Laskelman perusteluista on esimerkiksi käytävä selville, miksi perusteena on käytetty useamman vuoden verotettujen tulojen keskiarvoa.

Ohjeeseen on liitetty kaksi esimerkkilaskelmaa, joihin on myös liitetty kyseisissä esimerkkitapauksissa tarvittavat perustelut.

Tätä ohjetta on sovellettava ohjeen julkaisemisen jälkeen käsiteltävissä asioissa.

Esimerkki 1:

Vuonna 2004 tammikuussa liikennevahingossa vammautuu vahinkohetkellä 33-vuotias A. Hän on ollut vuodesta 1996 alkaen saman työnantajan palveluksessa samassa työtehtävässä. Viimeisimmän kokemuslisän hän on saanut vuonna 1999 oltuaan neljä vuotta töissä. A:n ansiokehitys on seurannut alan työehtosopimusta.

A:n euromääräiset työtulot vahinkoa edeltäneiltä vuosilta ovat sovellettavalla indeksillä vahinkovuoden 2004 tasoon suhteutettuna:

VUOSI

ANSIO

1999

17 110

2000

17 382

2001

17 773

2002

18 125

2003

18 544

A:n ansiotulotietojen perusteella hänen ansiotasonsa on kehittynyt tasaisesti kyseisen alan yleisen ansiotason mukaan. Näin ollen on perusteltua määrittää vuosityöansio vahinkovuotta 2004 edeltävän vuoden 2003 ansioiden mukaan, eli korvauksen perusteena käytettävä vuosityöansio on 18 544 euroa, täyteen kymmeneen euroon pyöristettynä 18 540 euroa vahinkovuoden tasossa. Vaihtoehtoisesti kyseisessä tapauksessa voidaan vuosityöansio määrittää myös työnantajan vahinkovuotta koskevan palkkatodistuksen perusteella, jos se yhdessä aikaisempien vuosien tulotietojen kanssa osoittaa tulotason vakiintuneen.

Esimerkki 2:

Vuonna 2004 maaliskuussa liikennevahingossa vammautuu, vahinkohetkellä 48-vuotias B. Hän on työskennellyt kirvesmiehenä yli 25 vuotta. B:n työhistoria on katkonainen. Verotustietojen perusteella hän on saanut ennen liikennevahinkoa ansiotuloa, työmarkkinatukea sekä ansiopäivärahaa. Vahinkohetkellä hän oli työsuhteessa, joka oli alkanut vuoden 2003 lokakuussa. Työsuhteen oli tarkoitus kestää vuoden 2004 toukokuun loppuun saakka.

B:n euromääräiset ansiot vahinkoa edeltäneiltä vuosilta ovat sovellettavalla indeksillä vahinkovuoden 2004 tasoon suhteutettuna:

VUOSI

ANSIO

TULOLAJI

1999

26 634

palkka

2000

20 792

palkka/ansiopäiväraha

2001

16 310

ansiopäiväraha/työmarkkinatuki

2002

18 453

työmarkkinatuki/palkka

2003

22 065

palkka/työmarkkinatuki

Vuosina 1999 - 2003 B:n ansiot ovat vaihdelleet 16 310 eurosta 26 634 euroon rakennusalan ja B:n kotipaikan työtilanteen mukaisesti. Ansioiden vuotuisten vaihteluiden vuoksi korvauksen perusteena käytettävä vuosityöansio on perusteltua määrittää vahinkovuotta 2004 edeltävien viiden vuoden keskiarvon perusteella, joka on 20 850,80 euroa, täyteen kymmeneen euroon pyöristettynä 20 850 euroa.

Lokakuussa 2003 alkaneen työsuhteen ansiot on kuitenkin korvattava työsopimuksessa sovittuun päättymiseen, toukokuun loppuun 2004 asti.

 

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •