Siirry pääsisältöön
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
Tekstikoko:
På svenska EN
  • Etusivu
  • Liikennevahingot

    Liikennevahingot

    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet

      Korvausohjeet

      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
      • Elatuksen menetys
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
      • Läheisen korvaukset
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet

      Soveltamisohjeet

      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset

      Julkaistut ratkaisusuositukset

      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot

    Potilasvahingot

    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko

      Mikä on potilasvahinko

      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
    • Korvausten pääperiaatteet

      Korvausten pääperiaatteet

      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      Julkaistut PV ratkaisusuositukset

      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi

    Asiointi

    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot

      Liikennevahingot

      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot

      Potilasvahingot

      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta

    Lautakunta

    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet

      Jäsenet ja varajäsenet

      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • Haku
  • Etusivu
  • Liikennevahingot
    • Käyttöapuri
    • Mikä on liikennevahinko
    • Korvausten pääperiaatteet
    • Korvausvaatimuksen esittäminen
    • Korvausohjeet
      • Liikennevakuutuksen korvausohjeet PDF
      • Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
      • Pysyvä haitta
        • 1.1.2006 alkaen sattuneet vahingot
        • Ennen 1.1.2006 sattuneet vahingot
        • Pysyvän haitan pahenemisen korvaaminen
      • Pysyvä kosmeettinen haitta
      • Ansionmenetys
        • Palkansaajan ansionmenetys
        • Yrittäjän ansionmenetys
          • Maatalousyrittäjä
        • Pysyvä työkyvyttömyys alle 18-vuotiaana
        • Ansio- tai elinkeinotulojen myöhentyminen
        • Vanhuuseläkeikä
        • Vuosiansiolaskelman osatekijät
      • Elatuksen menetys
        • Korvaukseen oikeutetut
        • Korvauksen määräytyminen
        • Kotityö
        • Korvausmäärän laskeminen
        • Avioero
        • Vanhuuseläkeikä
      • Sairaanhoito-ja muut kulut
        • Hoitotuki
        • Vaatelisä
      • Läheisen korvaukset
        • Hoitoon osallistuminen
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkilövahinko
        • Kuolemasta läheiselle aiheutunut henkinen kärsimys
        • Hautauskulut
      • Liikennevakuutuksen kuntoutus
      • Myötävaikutus
      • Korvausten suorittamistapa
      • Indeksointi ja jatkuvat korvaukset
      • Korvausten yhteensovittaminen
      • Esinevahingot
        • Käyttöhyödyn menettäminen
        • Seisonta-ajan normikorvaustaulukko
        • Sijaisauton kustannusten korvaaminen
        • Linja-autojen siirtokustannusten korvaaminen
        • Kuljettajan palkan korvaaminen
        • Juna ja raitiovaunukalusto
      • Korvausmäärät vuodesta 1960
    • Soveltamisohjeet
      • Soveltamisohjeet 2024
      • Soveltamisohjeet 2023
      • Soveltamisohjeet 2022
      • Soveltamisohjeet 2021
      • Soveltamisohjeet 2020
      • Soveltamisohjeet 2019
      • Soveltamisohjeet 2018
      • Soveltamisohjeet 2017
      • Soveltamisohjeet 2016
      • Soveltamisohjeet 2015
      • Vanhemmat soveltamisohjeet
    • Julkaistut ratkaisusuositukset
      • Vanhemmat ratkaisusuositukset (ennen vuotta 2019 annetut)
    • Ratkaisusuosituspyyntö liikenne-osasto
  • Potilasvahingot
    • Potilasvakuutus
    • Mikä on potilasvahinko
      • Tilanteet joihin lakia sovelletaan
      • Korvauksen edellytykset
      • Korvausperusteet
        • Hoitovahingot
        • Laiteviat
        • Implanttivahingot
        • Infektiovahingot
        • Tapaturmavahingot
        • Hoitohuoneiston tai laitteiston vahingot
        • Lääkkeen toimittamisvahingot
        • Kohtuuttomat vahingot
    • Korvausten pääperiaatteet
      • Vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita
      • Korvauksen määrittäminen
    • Sähköinen ratkaisusuosituspyyntö potilas-osasto
    • Julkaistut PV ratkaisusuositukset
      • Gastrokirurgia, gastroenterologia
      • Kardiologia
      • Neurokirurgia
      • Neurologia
      • Ortopedia ja traumatologia
        • Akillesjänne
        • Jalkaterä
        • Lonkka
        • Nilkka
        • Polvi
        • Selkä
        • Yläraajat
      • Silmätaudit
      • Sydän- ja thoraxkirurgia
      • Urologia, naistentaudit
      • Verisuonikirurgia
      • Infektiovahinko
      • Kohtuuton vahinko
      • Potilasvakuutuslain soveltaminen
      • Tapaturmavahinko
      • Muut vahingot
  • Asiointi
    • Käsittelyn kulku lautakunnassa
    • Liikennevahingot
      • Menettely liikennevahinkoasioissa
      • Muutoksenhaku ja ohjeita muutoksenhakijalle
    • Potilasvahingot
      • Käsittely potilasvahinko-osastolla
      • Usein kysytyt kysymykset
  • Ajankohtaista
  • Lautakunta
    • Yhteystiedot
    • Jäsenet ja varajäsenet
      • Liikennevahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
      • Potilasvahinko-osaston jäsenet ja varajäsenet
    • Toimintakertomukset
    • Traffic Accident and Patient Injury Board in brief
  • På svenska
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Etusivu /
  • Liikennevahingot /
  • Julkaistut ratkaisusuositukset /
  • Jatkuva ansionmenetyskorvaus. Osa-aikatyö. Syy-yhteys. LV 23/1068
Palaa soveltamisohjeisiin

Jatkuva ansionmenetyskorvaus. Osa-aikatyö. Syy-yhteys. LV 23/1068

Suositus 25.06.2025

Täysistunto 6.6.2025

Tässä tapauksessa ratkaistavana kysymyksenä oli se, voitiinko jatkuvaa ansionmenetyskorvausta edelleen maksaa ansionalenemakorvauksena, vaikka vahinkoa kärsineen osa-aikatyö oli päättynyt. Vahinkoa kärsinyttä oli alun perin pidetty täysin työkyvyttömänä, kunnes hän itse hakeutui hänelle työkyvyn rajoitteiden kannalta sopivaan osa-aikatyöhön, jossa hän ehti ennen työsuhteen päättymistä työskennellä useita vuosia. Arvioitavana oli myös se, missä määrin hänen nykyiseen työkykyynsä olivat vaikuttaneet liikennevahinkovammojen jälkitila ja niistä riippumattomat sairaudet.

Vahinkoa kärsinyt oli liikennevahingossa vuonna 1981, jonka seurauksena hänelle aiheutui aivovamma, sisäelinvammoja sekä tukielinvammoja vasempaan yläraajaan, kaula-, rinta- ja lannenikamiin. Liikennevahinkolautakunta oli vuonna 1993 vahvistanut liikennevahingosta aiheutuneen pysyvän haitan haittaluokaksi 6.

Vahinkoa kärsinyt oli työskennellyt kampaajana liikennevahingon sattuessa. Hän oli liikennevakuutuksesta korvattavana kuntoutuksena saanut koulutuksen kosmetologiksi, ja hänelle oli myönnetty yritystukea oman yrityksen perustamiseen.  Hän oli kuitenkin joutunut luopumaan yrityksestään liikennevahingosta aiheutuneiden rajoitteiden vuoksi, ja häntä oli pidetty täysin työkyvyttömänä vuoden 1994 loppupuolelta alkaen. Hänelle maksettiin siitä lähtien täyttä ansionmenetyskorvausta kampaajan tulotason mukaan, kunnes hän aloitti hänelle räätälöidyn osa-aikaisen kosmetiikkaosaston myyjän työn. Osa-aikatyöstä saatu palkka huomioitiin ansionmenetyskorvauksessa, joten vahinkoa kärsineelle oli vuodesta 2011 alkaen alettu maksaa ansionalenemakorvausta.

Vahinkoa kärsineen osa-aikainen työsuhde päätettiin maaliskuussa 2016, koska työnantajalla ei ollut tarjota vahinkoa kärsineelle työkyvyn rajoitteet huomioivaa ja hänen työkykyään vastaavaa työtä.

Vakuutuslaitoksen korvauspäätös

Vakuutuslaitoksen korvauspäätöksen mukaan ansiotulojen lasku johtui liikennevahingosta riippumattomista oireista, kuten dystoniasta (lihasvääntösairaus)  ja kaularangan rappeumasta, ja siksi maksetun  ansionmenetyskorvauksen määrää ei osa-aikatyön menetyksestä huolimatta muutettaisi, vaan jatkuva ansionmenetyskorvaus (liikennevakuutuksen työkyvyttömyyseläke) maksettaisiin edelleen vuonna 2011 annetun korvauspäätöksen mukaisesti osa-aikatyöhön perustuvana ansionalenemakorvauksena.

Ratkaisusuosituspyyntö

Vahinkoa kärsinyt vaatii ratkaisusuosuosituspyynnössään jatkuvan ansionmenetyskorvauksen maksamista täysimääräisenä. Liikennevahinkovammat olivat vaikuttaneet hänen elämäänsä monella tavalla, mutta hän oli yrittänyt sitkeällä omaehtoisella kuntoutuksella olla työelämässä voimiensa mukaan. Vammat ja terveydentilan heikentyminen johtuvat ainoastaan onnettomuudesta, eikä kyse ole iän tuomista muista sairauksista. Vahinkoa kärsinyt piti lisäksi kohtuuttomana, että lisäansioiden hankkimisesta ja työyhteisöön kuulumisesta rangaistiin taloudellisesti.

Lautakunnan ratkaisusuositus

Sovellettavat säännökset ja oikeusohjeet


Voimassa olleen liikennevakuutuslain (279/1959) 1 §:n 1 momentin mukaan liikennevakuutuksesta korvataan moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut henkilö- tai omaisuusvahinko.

Liikennevakuutuslain 6 §:n mukaan liikennevahingon korvaus määrätään noudattaen vahingonkorvauslain (412/1974) 5 luvun 2 - 5 §:n ja 7 luvun 3 §:n säännöksiä.

Ratkaisu

Korvausta maksetaan ansionalenemasta, jos voidaan arvioida, että vahinkoa kärsinyt kykenisi liikennevahinkovammoistaan huolimatta ansaitsemaan ansiotuloja työskentelemällä, mutta tulojen määrä jää aiempaa alhaisemmaksi. Tällöin korvataan vahinkoa edeltäneiden ja sen jälkeisten tulojen erotus.

Lautakunta totesi, ettei esitetystä selvityksestä ilmennyt seikkoja, joiden perusteella osa-aikatyön päättymisen olisi voitu arvioida johtuvan yksinomaan tai ainakaan pääosin liikennevahingosta riippumattomista syistä. Lautakunnan näkemyksen mukaan vahinkoa kärsineen työkyvyn rajoitteet olivat olennaisesti samoja kuin ennen osa-aikatyöhön siirtymistä, jolloin häntä oli pidetty täysin työkyvyttömänä. Tämän vuoksi ei ollut perustetta katsoa vahinkoa kärsineen työkyvyn pysyvästi osittain palautuneen niin, että jatkuvaa ansionmenetyskorvausta voitaisiin edelleen maksaa ansionalenemakorvauksena.  Näin ollen korvauksen perusteena oleva vuosiansio tuli määrittää alun perin vahvistetun 100 %:n työkyvyttömyysasteen mukaan indeksillä tarkistettuna.
 

 

Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Liikennevahinko-osaston yhteystiedot
  • Potilasvahinko-osaston yhteystiedot

© 2021 - Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  •